Förening Lugnvik Jämtland

Bild:Pixabay

Vid Krångede museum

Resa till Östjämtland

Våravslutningen i PRO Lugnvik bestod i en resa till Östjämtland den 20:e juni.

Drygt 40 medlemmar samlades vid ICA Nära i Lugnvik för att invänta att Karl-Erik Backeryd skulle komma med bussen och hämta upp oss.

Äntligen skulle vi få ut och resa igen, det var efterlängtat!

Första anhalt på resan var Krångede kraftverk där Per Bergvall mötte upp för en guidad tur i kraftverksmuseet. Där kan man lyssna till historier, se film och fotoutställning. Det är ett annorlunda upplevelsemuseum som tar dig tillbaka till 30-talets Krångede. Man kan uppleva hur det var att arbeta under 30-talets arbetsvillkor för vattenrallare, bergsprängare och dykare. Här kan du se och ta del av hur människorna levde i och utanför arbetet under kraftverksepoken. Utomhus håller de på att bygga en lekpark som både är ett äventyr och en information om hur ett kraftverk fungerar.

Ena halvan gick på museet och den andra drack kaffe och åt en god smörgås.

Efter det fick vi följa med Per Bergvall till hans lanthandelsmuseum i Böle. Oj så många fina gamla saker det finns där. Ett Mus-Olles i miniatyr. Det väcktes många nostalgiska minnen hos besökarna.

Färden gick vidare till Hammarstrand där vi åt en smakfull lunch på Hotell Hammarstrand.

Mätta och belåtna åkte vi vidare mot näst mål som var Ragunda gamla kyrka. Där var det svårt att komma nära med bussen så alla kunde eller orkade inte gå ner till kyrkan utan väntade vid bussen. Vilken tur att vädret var bra.

Ragunda gamla kyrka är en speciell upplevelse och en annorlunda kyrka i vårt land. Den vittnar om ett gränsland under många kungar. Byggd någon gång mellan 1480 och 1510 och var då katolsk. 1536 blev Norge lydrike under Danmark och Jämtland styrdes från Köpenhamn. Danska präster tog plats i Jämtlands kyrkor och det visar sig bl.a. i att det danska riksvapnet finns målat i kyrkan samt att predikstolen är placerad vid södra väggen i stället för den norra som är brukligt i Sverige. Väggarna är rikt bemålade med bibliska motiv. Dessa kalkades över omkring 1600 men togs fram på 1920-talet. Fantastik kyrka väl värd ett besök! Den används numera på sommaren för vigslar, dop och gudstjänster samt som vägkyrka.

Det blev en mycket fin dag med strålande vackert väder och trevlig samvaro och redan under resan kom förfrågningar om när nästa resa blir av.

Stort tack till Ingegerd Lundebo som återigen ordnat allt det praktiska så bra och till Karl-Erik Backeryd som, som vanligt, kör oss lugnt och säkert.

Väl mött till höstens aktiviteter, som börjar med surströmming i augusti!

Text Elsy Johansson. Foto Agneta Johansson