Förening Lugnvik Jämtland

Höstlöv

Foto:Pixabay

Månads/budgetmöte 24 november 2022

Höst/budget-mötet 24 november samlade 49 medlemmar. Kanske var det polisens medverkan som lockade mest och mötet inleddes med att kommunpolis Maria Könberg redogjorde för graden av bedrägerier i vårt län.

Sverige är ett rikt land som dessutom är öppet vilket gör oss till ett mål för bedragare.

Hon delgav oss statistik från 2021 som visar att av totalt 2157 bedrägeribrott i länet så utgör 538 av dessa brott mot äldre personer. Fram till 16/11 2022 så finns det 1085 målsäganden och av dessa är 355 över 65 år.

Social manipulation är vanligast, därefter kommer romansbedrägerier, övriga bedrägerier och kortbedrägerier.

Hon gav tips på hur man ska undvika att gå i bedragarnas fällor; att lägga på luren om man är misstänksam, att inte logga in med bankdosa eller bank-id och att aldrig lämna ut siffror t ex från bankdosa eller betalkort.

Maria svarade på frågor som uppstått vid trivselträffen 22/9 då vi såg polisens filmer med tre olika scenarier på försök till bedrägerier samt vid den studiecirkel som hållits i samma ämne.

Marias föredragning blev mycket uppskattad och hon tackades med varma applåder.

Efter detta vidtog budgetmötet där beslut om medlemsavgift, budget och verksamhetsplan för 2023 togs. Medlemsavgiften till föreningen blir oförändrad 30 kr men eftersom PRO Riks höjt sin avgift med 10 kronor så blir den totala avgiften 265 kr/år. Budgeten och verksamhetsplanen fastställdes.

Därefter serverades en mycket god lunch med efterföljande kaffe och kaka. Som avslutning på träffen tog det sedvanliga lotteriet vid. Ett ovanligt rikt bord med skänkta vinster lockade så stort att alla lotter tog slut. Några hade tur och andra får hoppas på bättre lycka nästa gång.