Förening Lugnvik Jämtland

Årsmöte 2024-03-21

Tulpan

Foto:Pixabay

Den 21 mars genomförde PRO Lugnvik sitt årsmöte. 50 medlemmar träffades i samlingslokalen Kopparslagargränd 2 och verksamhetsåret 2023 kunde gås igenom. Det har varit en hel del verksamhet under året. Bland annat sju medlemsmöten, två trivselträffar och två resor. Kontinuerligt pågår aktiviteter som boule, spelträffar och olika former av motion varje vecka.

Ordförande Anitha Olofsson hälsade alla varmt välkomna och öppnade mötet.

Parentation med tänt ljus och tyst minut hölls där vi mindes våra kamrater som inte finns med oss längre.

Till att leda årsmötet valdes Ann-Sofie Andersson som ordförande och Elsy Johansson som sekreterare.

Verksamhetsberättelse och ekonomisk berättelse gicks igenom, godkändes och lades till handlingarna. Revisorerna tillstyrkte ansvarsfrihet för verksamhetsåret.

Ett antal medlemmar tackades med trippelskrapslotter för att de på olika sätt hjälpt till vid föreningens aktiviteter.

Årsmötets ordförande Ann-Sofie Andersson tackades även hon med lotter.

Efter årsmötet serverades en smakfull lunch med efterföljande kaffe och kaka.

Efter maten underhöll Jim Hedlund, Riksarkivet/Länsarkivet på temat ”Livsberättelser om människoöden”. Arkivet är ett hus fullt av information, minnen och berättelser och han delgav oss några livsöden om människor som levde i Jämtland på 1600 – 1900-talen. Kyrkoböcker, nekrologer och sockenstämmoprotokoll innehåller många spännande berättelser om forna människor. Några exempel är Gunilla Jonsdotter – Lapp-Gunil som ”Genom Diefwuls redskap och trolldom hafwa förgjordt kyrkoherden uti Undersåker”, Ingeborg Nilsdotter i Söderåsen som blev änka vid 50 års ålder, gifte om sig men gick ut i skogen och fick ett träd över sitt huvud och dog, Stutt-Nils som var sockenlapp och levde tills han blev 90 år, husmannen Jon Håkansson i Grötom som vägrade gå i kyrkan och fick ord om sig att han ”levde som en lössläppt djävul”. Trollmaxen finns det många historier om, han skrev en svartkonstbok och kunde hypnotisera folk. I sockenstämmoprotokoll kan man läsa om kyrkotukt, bötesbelopp för att man lämnar kyrkan innan gudstjänstens slut, ogudaktigt leverne, ständigt tal i kyrkan, och kortspel under gudstjänsten. Jim berättade om ännu flera människoöden som både roade och förskräckte. En sak att förundras över är att trots att medellivslängden var runt 40 år så blev flera av dem han berättade om 80 till 95 år. Vilken berättare Jim är och vilken skatt det finns på arkivet.

Som avslutning på årsmötet genomfördes, som vanligt, lottdragning från ett digert vinstbord. Och, som vanligt, en del har mer tur än andra……..

Jim

Foto: Elsy Johansson