Förening Körfältet

Vår historia

PRO KÖRFÄLTET

Pensionärsföreningen Körfältet bildades den 7 mars 1974. Vid starten var ombudsman Solveig Wibe från PRO-distriktet behjälplig och från PRO Östersund medverkade ordförande och kassör som rådgivare vid tillsättandet av styrelsen. Den första ordföranden hette Edvin Dahl och vid månadsmötet 9 maj 1974 bestod föreningen av 79 medlemmar och årsavgiften var 15 kr.

Vid årsmötet 1984 döptes föreningen om till PRO Körfältet. Då hette ordföranden Märta Isaksson, medlemsantalet var 283 stycken och årsavgiften fortfarande 15 kr. Tio år senare 1994, var det Gun Strömblad som var ordförande, medlemsantalet låg på nästan detsamma 285 stycken, men nu hade årsavgiften ökat till 120 kr. Och om vi tittar ännu tio år framåt till 2004, är medlemmarna 323 stycken, medlemsavgiften 170 kr och dåvarande ordförandes namn var Erik Fors. 2014 heter vår ordförande Ulla Deutschmann och medlemsantalet låg då på 298 stycken och medlemsavgiften 250 kronor.

Föreningen har genom åren bedrivit en omfattande verksamhet, bl a medlemsmöten, trivselträffar, danser, bingo och resor. Även friskvård har utövats i stor skala, och det kan vi tacka de hängivna ledare som har fått oss att idka gymnastik, vattengymnastik, boule, boccia och stavgång. Och många är de cirklar i allehanda ämnan som har genomförts av duktiga ledare och intresserade deltagare.

Den 17 maj 2014 var det jubileum och vårfest när PRO Körfältet firade 40 år.

,