Förening Brunflo

PRO Brunflos värdegrund

Personer framför träd

Detta är PRO
Pensionärernas riksorganisation, PRO, är en intresseorganisation för Sveriges pensionärer, med den juridiska formen ”ideell organisation”.
PRO är en självständig partipolitiskt och religiöst obunden organisation. PRO medverkar till att stärka demokratiska värden och ett medmänskligt synsätt i Sverige och tar tillvara pensionärernas intressen. PRO som organisation är öppen för nya idéer och verksamheter i en föränderlig värld.
PRO:s värdegrund:
• PRO verkar för alla människors lika värde och ett samhälle som präglas av solidaritet, rättvisa, jämställdhet och medmänsklighet.
• PRO anser att välfärden är till för alla och alla har rätt till ekonomisk trygghet. Samhället ska erbjuda god vård och omsorg för alla efter behov.
• PRO ser all diskriminering som ett hot mot samhällsutvecklingen. PRO ska motverka all diskriminering.
• PRO är en välkomnande, öppen och handlingsinriktad organisation.
• PRO är en feministisk organisation där inget kön står över något annat.
PRO:s uppgifter
• PRO är en organisation som erbjuder bildning och kultur. PRO är en mötesplats för gemenskap, samvaro och social sammanhållning för alla pensionärer i Sverige.
• PRO ska tillvarata pensionärernas intressen genom att påverka politiker och andrabeslutsfattare.
• PRO ska öka pensionärers inflytande.
• PRO ska skapa opinion för det jämlika och jämställda samhället samt aktivt arbeta försolidaritet mellan generationer.
• PRO ska vara öppet och samarbeta med andra organisationer som delar PRO:s intressen och mål.
PRO:s organisation gör att medlemmar tillsammans håller fokus på PRO:s uppgifter. PRO är en modern organisation som utöver de viktiga fysiska mötena främjar möjligheten att träffas med hjälp av digitala verktyg