Förening Krokom

PRO Krokom ber att få redovisa följande verksamhetsberättelse för 2023
Föreningen har förutom årsmötet haft 11 protokollförda styrelsemöten och
4 st. medlemsmöten.
I början av året var vi 389 medlemmar, 18 nya har tillkommit. Vi är nu 370 st. Det innebär enminskning med 19 medlemmar.
Under året har föreningen erbjudit medlemmarna en verksamhet som påminner om
föregående år. Deltagarantalet på resor, utflykter och danser har varit bra.
Det har bjudits in till13 danstillfällen på Grönänge dansbana. Ett snitt på 91 besökare,
vilket innebär 1183 inlösta. Jämfört med förra årets resultat med 1220 inlösta.
Den 29 mars bjöds medlemmarna till en träff i Ås. Ett 40- tal medlemmar kom för att delta.
Programpunkten var filmen om ”Kvinnorna under beredskapsåren”, som Håkan och HelenePersson gjort. Fantastiskt intressant med intervjuer och filminslag.
Vårt nästa medlemsmöte var den 28 april.
Det var ett 50-tal personer som kom till vår medlemsträff som var i Vaplans Folkets Hus.Allan Borgsten stod för underhållningen. Temat var det ”Jamska språket”.
Allan framförde det i form av dikt och egna berättelser. Spelade låtar på fiolen mellan
berättelserna. Musik som spelemän i bygden har spelat samt några som han själv har gjort.
Föreningen har också erbjudit sina medlemmar att vara med på olika utflykter. Med början
den 7 juli då turen gick till Döda Fallet för att se föreställningen om Lapp-Nils. Det var 35 st.medlemmar som äntrade LG:s buss i Krokom.
Tillsammans med olika föreningar ordnade Krokoms Byförening sommarfestligheter i
Björkparken, med start den 19 juli och 7 onsdagar framåt. Pro Krokom deltog i tre av dem.Den 28 augusti bjöds medlemmar över 80 år, på en resa.
Med start från Krokom så satte bussen kursen mot Arvesund. Resan fortsatte till CampDammån och deras restaurang.
Den ”Hemliga resan” genomfördes den 9 september, 52 st. anmälde sig till turen.
Målet var Vålådalen och besök på Naturum med ett första stopp i Undersåker för fika hosKnut och Rut”. Efter besöket i Vålådalen och Naturum så gick turen till Östra Vålådalen därvi serverades en lunch innan hemresan.
Den 4 oktober en utflykt mot Offerdal 40 st. fanns med. Första stoppet var i Kaxås hosEnglamaria. Därefter vidare till Rönnöfors kraftstation. Dagen avslutades med Kolbullefest ivid Långans dansbana.
Den 21 oktober kom 38 st. medlemmar till Musikcafé tillika medlemsmöte i Aspås
sockenstuga. Andreas Klar underhöll med sin musik under tiden som smörgåsar, Äppelkaka och dryck intogs.

Budgetmöte tillika medlemsmöte hölls den 6 november i Krokoms kyrka, 39 st. fanns med vid
mötet. Margot Nordström berättade om föreningens ekonomi. Ekan med ”Gobban” stod förunderhållningen.

3 december, första advent trotsade 30 st. vinterkylan och åkte med på adventsresan till
Rödöns kyrka. Efter mässan gick bussen vidare till Nälden och lunch på Matverkstan.
Därefter till Vaplan och Julmarknad.
Den 7 december var det 61 st. som var redo för Julfest med julbord. Det blev en kall
tillställning i Hägragården. Åsgårds band med Folke Lindkvist gjorde vad de kunde föratthålla värmen i sina fingrar.
Dessutom har verksamheter skett varje vecka i lokalen och vid Boulebanan
Bingo träffarna med ett snitt på 22 deltagare.
Stickcafé med snitt på 7 deltagare.
Läsecirkeln har ett snitt på 10 deltagare.
Boulen har ett snitt på 12-16 deltagare.
Styrelsen vill framföra ett stort tack till alla som ställer upp och gör våra möten, träffar, resoroch utflykter till trivsamma tillställningar.
Utan Er ingen PRO förening!