Förening Södra Härjedalen

Medlemsmöte 19 november 2019

Bo Lundmark föredragshållare

PRO-föreningen i Sveg hade höstmöte i Svegs Pingstkyrka tisdag den 19 nov med ett 50-tal deltagare och som föredragshållare var sameprästen Bo Lundmark inbjuden. Han berättade om sina upplevelser från barndomen i Adak och Tärnai Västernorrland fram till nutid i Funäsdalen. Han lärde sig att åka skidor tidigt vilket han hade nytta av och cykla lärde han sig också trots att första turen på lånad cykel slutade med en rejäl vurpa. Senare i tonåren cyklade han faktiskt ner till Trondheim för att besöka Nidarosdomen en resa med många upplevelser efter vägen. 1979 tillträdde han jobbet som samepräst och då var det Jukkasjärvi, Jokkmokk, Arjeplog och Kiruna som blev arbetsfältet och senare var det att ta till skidorna och åka runt bland samevistena och i ryggsäcken hade han nattvardskärlen, bibeln och ett lexikon på samiska. Det samiska språket tyckte han om och berättade att även där finns det dialekter och det kunde vara svårt att förstå alla. 1982 gjorde han doktorsavhandling med titeln Baeivi Månno Nåstit. Sedan många år bor han i Funäsdalen där han har varit kyrkoherde i Ljusnedal och Tännäs församlingar.
Att Bo Lundmark är en stor författare och berättare det har vi fått uppleva och visst hade vi velat lyssna till honom någon timma till.

Text/foto Dan Wiklund