Förening Södra Härjedalen

Boule bykamp juli 2019

Rolling Stones 2 segrare i boule bykampen

Dan Stenqvist, Ingabritt Eriksson, Kenneth Eriksson

Torsdag 18 juli var det "bykamp" i boule arrangerat av Lillhärdals boulesällskap

Då spelades det om vilken by som är 2019 års ”boulemästare” 2018 var det Ytterberg som vann kampen.
Sammanlagt femton lag från 8 byar kom för att spela om titeln och vandringspriset Härjulf statyn (snidad av Torbjörn Hugg)

Lillhärdals ”Hornbrytarna”, Svegs ”Rollingstones”, Ytterbergs ”Turkarna” , Överhogdals ”Yggdrasil”, Vemhåns ”Bill o Boule”, Vemdalen, Hedes ”Nääävän och Funäsdalens ”Funäs PRO”

I finalspelet var det Sveg Rollingstones 2 och Vemdalen som gjorde upp om vilken by som är mästarby i boule 2019

Det blev en mycket spännande slutstrid som Rollingstones 2 slutligen vann med 13 – 10 och därmed hamnade den åtråvärda Härjulf "statyn" i Sveg

En trevlig dag runt och på plan, mycket trevligt folk och strålande sol!

Tack alla som kom och gjorde dagen.
Välkommen åter nästa år, utan er ingen tävling.

Text: Sonia Proos

Rolling Stones 2
blev Härjedalsmästare i boule

LILLHÄRDAL/HÄRJEDALEN Efter en sex timmar lång turnering kunde slutligen Svegslaget Rolling Stones 2 koras till Härjedalsmästare i Boule 2019.

Rolling Stones 2 avgjorde i en rafflande final mot Vemdalen där det hela avgjordes först i det sista kastet. Ankaret, Ingabritt Eriksson, satte en ”femetta” och Rolling Stones 2 fick sin första inteckning i vandringspriset ”Hornbrytaren”.

Tävlingen Härjedalsmästare i Boule startades förra året av arrangörerna Lillhärdals Boulesällskap. I år samlade tävlingen 40 deltagare fördelat på 15 lag. I gassande solsken startades det hela med gruppspel i tre grupper med fem lag i varje. De tre bästa från varje grupp plus bästa fyran gick vidare till den andra omgången där tio lag i två grupper spelade om semifinalplatserna.

Spelarna var unisont mycket nöjda med arrangemanget och gav Lillhärdals Boulesällskap mycket bra betyg .

– De har gjort ett jättebra jobb med banor i kringarrangemanget, sade Carl Bergsten, från Ytterberg, spelare i Turkarna 1.

Text: Lennart Svensson för Tidningen Härjedalen

Resultat

1. Rolling Stones 2 från Sveg: Ingabritt Eriksson, Kenneth Eriksson, Dan Stenqvist.
2. Vemdalen: Peter Lindstrand och Christer Hallström.
3. Rolling Stones 1 från Sveg: Kjell Rahm, Marianne Levin och Kickan Stenmark.