Förening Onsala

Lite historik

Den 26 sept 1984 träffades 7 personer under Sigvard Johanssons ledning på Ekhaga för att bilda en förening för pensionärer i Onsala.

Dessa var Bror Nilsson, Erik Jonsson, John Johansson, Valter Persson , Åke Norberg och Karl Jacobsson.

En interimsstyrelse tillsattes och på ett möte i nov 1984 bildades PRO Onsala.

Det var 37 Onsalabor som genast anmälde sig som medlemmar. Föreningens första styrelse bestod av ordf. Åke Norberg

Kassör Donald Sindeby, Sekr William Eliasson, Studieledare Karl Jacobsson samt Sigvard Johansson, Greta Fridh och Ingrid Sindeby.

Och idag

Föreningens medlemsutveckling har fortsatt under åren och nu är vi ca 250 medlemmar.

Medlemsmöten har vi alla månader utom i maj, juni, juli och december på Galaxen i Onsala ( Gamla Kyrkskolan).

På våra medlemsmöten diskuterar vi för föreningen aktuella frågor och får bland annat information om

* Vård och omsorgsfrågor av kommun och landsting/region

* Hälsofrågor av ortoped, optiker och sjukvårdspersonal

* Brott och Grannsamverkan av polisen

* Testamenten och Framtidsfullmakt av bank och juristfirma

På alla möten serveras kaffe och fralla och på de flesta mötena har vi underhållning av inbjuden gäst.

Föreningen genomför ett flertal aktiviteter, efter medlemmarnas intresse och önskemål, till exempel

* Boule

* Bowling

* Bingo

* Promenader

* Golf

* Matlagning

* Kultur (teater- och musikevenemang, ex Operan, revyer och konserter)

* Resor (guidade turer i Göteborg och runt i Västsverige, buss/båt till Tyskland)

* Nationaldagen firar vi vid Onsala Församlingshem tillsammans med Hembygdsgillet

Många av våra medlemmar bor inte längre i Onsala, men de har valt att stanna kvar i föreningen, tack vare den trevliga stämningen, de roliga aktiviteterna och alla goda vänner.

Nidingen
Lasse i Gatan