Förening Lergöken - V:a Frölunda
Karl från Sjöfartsmuseet

Karl från Sjöfartsmuseet. Foto: Kurt Alfgården

Karl från Sjöfartsmuseet inledde vårens medlemsmöten.

Den 13 januari inleddes vårens säsong med ett besök av Karl från Sjöfartsmuseet. Rubriken löd ”Kaptenen som pryglade Evert Taube”.

Den omnämnda kaptenen hette Oskar Hultgren och var kapten på olika fartyg i Transatlantics flotta. Karls berättelse började med hans möte med Evert Taube som anklagades för stöld och straffades med prygel. Mycket talar dock för att Taube var oskyldig.

Berättelsen fortsatte med en rad episoder under Kapten Hultgrens karriär på världens hav. Vi fick höra om hans äventyr i bl a Australien och andra delar av världen.

Som vanligt när det gäller besök från Sjöfartsmuseet var detta föredrag intressant och precis som Åsa som varit hos oss tidigare presenterades ett intressant föredrag som fick oss Lergökar att lyssna uppmärksamt på en duktig föreläsare.

Vi ser redan fram emot fler besök från Sjöfartsmuseet.

Karl från Sjöfartsmuseet

Karl från Sjöfartsmuseet hos Lergöken 13/2 2022. Foto: Kurt Alfgården