Förening Göteborgs Pensionärsförening

Göteborgs Pensionärsförening bildades

6 september 1938.

PRO Göteborgs Pensionärsförening.

Föreningen i Göteborg, som tog initiativet till bildandet av PRO, bildades 1938.

Göteborgsföreningen sägs ha bildats på initiativ av Albin Ström, utgivare av tidningen Arbetarposten, som reaktion på en ändring av pensioner och kommunala pensionstillskott, som skapade stort missnöje bland pensionärerna. Den tändande gnistan blev en lokal åtgärd i Göteborg att beröva pensionärerna en pensionshöjning med hundra kronor. Staden sänkte nämligen det lokala pensionstillskottet när pensionen höjdes.

I början var det en hel del politiska stridigheter i PRO-föreningen. Majoriteten av medlemmarna ville ha en verksamhet som liknade dagens, men en mindre del hade mer partipolitiska mål. Majoriteten uteslöt så småningom dem som ville utnyttja föreningen som en politisk "lekstuga".

Partipolitiskt obunden
PRO var från starten partipolitiskt obundet. Från början hette organisationen Sverige Folkpensionärers Riksorganisation.

PRO blev namnet först år 1965.

Sedan riksorganisationen bildats ökade medlemstalet snabbt. Vid starten fanns det sju föreningar med 5000 medlemmar varav 3400 från Göteborgsföreningen. 1945 hade organisationen 41 000 medlemmar. 1964 nåddes 200 000 medlemmar och 1974 300 000. Vid årsskiftet 2016/2017 hade PRO omkring 360 000 medlemmar.

Viktiga frågor som har drivits under åren är ekonomisk trygghet, vård, omsorg och boendevillkor, matpriser, tandvård och mycket annat. De sociala aktiviteterna, studier, friskvård m.m. har också spelat en stor roll för medlemmarnas livskvalitet under hela historien.

Källa: https://pro.se/om-oss/pros-historia.html Länk till annan webbplats.

Bild: Järntorget och Landsvägsgatan. Foto: AB Göteborgs konstförlag