Förening Ljusne

ju

OM FÖRENINGEN

Pro Ljusneortens 70-års Jubileum i Folkets Hus 2015-05-29

Då är den över vår fina 70- års dag. Man ser fram emot ett jubileum med spänning och glädje, men lite oro finns också där, vi vill ju att det ska bli så bra för alla.

Men som jag sagt så många gånger förr, vi är ju en fantastisk styrelse. som jobbar bra tillsammans, tack vare det blir resultatet bra.

Cirka 150 PRO-vänner hade ställt upp på kalaset. Sten lotsade oss galant, så att programmet flöt bra. Först i talarstolen, efter mitt hälsningstal var Carl-Erik Törngren, som kom med hälsningar från PRO riksorganisation, sedan Sonia för Samorganisationen med alla kommunens PRO föreningar som uppvaktade med blommor och presenter, Kommunstyrelsen, Omvårdnadsnämnden, ABF, Ljusne Museum och Dibis som för övrigt också stod för utställningen om Järnindustrins historia i Ljusne fakta sedan 1671.

Uppvaktade gjorde även Ljusne Konsum, Ljusne Småföretagarförening, Sälls Åkeri och Ljusne Folkets hus.

Sen kunde underhållningen börja, lilla Kajsa 6 år i år, drog ner medelåldern rejält, hon stal allas hjärtan med att sjunga några fina låtar helt ensam på scenen, alldeles lugn, ja man tänker på kommande schlagerfestivaler, kanske på Ljusne Folkets Hus. Kajsa har lovat att hon kommer flera gånger till oss.

Naturligtvis ville vi visa upp vår enormt duktiga kör på vår stora dag, och under Lars ledning hyllade de oss med både nya och gamla låtar samt en nyskriven för kvällen.

Därefter våra duktiga Seniordansare med Gunilla som ledare och snart förmodligen får höra av TV 4 angående nästa Let´s dance.

Efter detta smakade maten mycket gott, som serverades snabbt och bra och efter kaffet tackade vår nya ordförande för PRO Gävleborg Torsten Pettersson för maten och festen med tal och sång.

Därefter medaljutdelningen för minst 5 styrelseuppdrag till Börge Swedberg, Hans Källarsson, Sten Sundqvist, Kurt Sörling, Kjell Bodell, Tord Nyberg, Per Erik Leijonmark, Sture Frykberg, Gun Holmström, Mona Lodén, Britt Lind, Britta Ekengren, Birgit Fredriksson.

Sonia och jag körde de fina blommorna till Kastanjen och Björkbacka, kanske till glädje till någon som var med när PRO Ljusneorten bildades.

Ett tack till alla som på olika sätt gjort vårt jubileum till en minnesvärd och glad dag. Tack till alla som ställde upp på festen, utan er hade inte blivit någon fest.

Birgitta Tapper

Invigningen