Förening Ljusne

Vår historia

PRO Ljusneortens historia skriven 2015

PRO - Ljusneorten bildades 1945 .....

1945, vad hände då ? Hur såg det ut i Ljusne?

Sjukstuga, Rikstretton, arbete, alla hade jobb.

Distriktsköterska, tandläkare, samma läkare, år efter år, sonen efterträdde sin pappa. Sjukkassa, apotek, utebad vid havet och älven, polisstation.

Många affärer, bl annat 12 konsumbutiker, färg och järnhandel, möbel och klädbutiker, skor. Biograf, flera kiosker, brandstation, söndagsskolor, kyrkor. Barnen gick i skolan i 7 år, det fanns många skolor.

Det var skillnad på fattiga och rika. De rika hade bil och stora hus, de fick julgran och lax till jul. Vi vanliga, bodde i ett rum och kök, hämtade vatten i brunnen och gick ut på dass. Ingen behövde gå på gym , man fixade ved till spisen, kanske man sparkade boll. Någon snäll farbror tog lien och slog av någon täkt att spela på när man var ledig. Vi hade fest, teater och dans på " Sundgrens täkten" alltid mycket folk. Dans på folkan, vår kära möteslokal.

Jag tror det var bra för barn att växa upp i en ort som Ljusne. Vi som var barn 1945, har skaffat oss ett bra boende, alla har toa och rinnande varmt vatten.

Vi har kämpaglöd, vi slåss för både inne och utebad, vi slåss för både julgran och glitter till jul. Vi slåss för vår LJUSNE skylt på Vårdberget. Vi har slagits för att få två äldreboende här till stadsbornas förtret. Idrottshall och idrottsplats finns här , tack vare ideellt arbete. Hälocentralen, tack vare att ortsborna fixat listningskampanjer, för att behålla våra läkare.

Stoltheten Ljusne bruksmuseum drivs också ideellt, påminner oss om gamla tider när allt började.

Ljusnans mynning har snyggats upp och där träffas laxfiskare från hela landet, och vad projekt Konstkraft kommer att ge, är det endast fantasin som sätter gränser för. Vår fina gamla kyrka sedan grevinnans tid kommer att få en nödvändig uppsnyggning inom kort.

Hyreshus med hiss, äntligen !

Lite egenheter är vi Ljusnebor kända för, när vi äntligen fick gång- och cykelbanor här, fortsatte vi att gå mitt i vägen ändå, vanans makt är stor, vi hejar på alla och det är trevligt , men när vi säger " hej då" när vi träffas, blir man utifrån lite förvirrad.

Ett fint samhälle som förändrats, på gott och ont. Detta är mina tankar kring PRO Ljusneortens 70 års jubileum i våras, där 150 av våra 450 medlemmar ställde upp på Folkets Hus. Min egen lite ostrukturerade historik över 70 år.

Birgitta Tapper, ordförande under de senaste 4 åren.