Förening Österfärnebo

Uthuset

Huset här ovan är vår föreningslokal där vi brukar ha våra styrelse-möten, Öppet Hus och mindre studiecirklar.
Här finns också vår Hobbyverkstad.

Här nedan lite historik över ur Uthuset blev till.
_____________________________________________________

Uthuset var från början en bryggstu´- och förrådsbyggnad till Biblioteket, f.d. Komministergården i Österfärnebo, men hade i stort sett stått oanvänd i många år.
Iden om renovering uppkom 2006 då en vattenskada i vår dåvarande lokal gjorde oss hemlösa för styrelsemöten och studieverksamhet, och väcktes av vår dåvarande ordförande Börje Larsson.
Börje bodde granne med biblioteket och såg hur dess förrådsbyggnad befunnit sig i ett allt större förfall, men att denna byggnad borde kunna renoveras och fås att fungera som vår PRO-lokal.

Vid styrelsemötet den 22 augusti 2006 tog Börje upp denna fråga och beslut togs om att ansöka hos Sandvikens Kommun om att vår förening med ideellt arbete skulle få sätta igång renoveringen. En skrivelse skickades till Sandvikens fritidsnämnd som vidarebefordrade ärendet med positiva ordalag till tekniska kontoret.

Vid årsmötet 21/2 2007 bildades en huskommitte´ som vid stryrelse-möte den 23/3 fick det glädjande beskedet att Sandvikenhus, som förvaltar lokalen, skulle reparera takskadorna och utföra en fasad-renovering.

Huskommittén samlades den 29/3 och kom överens om att under 2007 renovera det mindre rummet för att användas som föreningslokal. Renoveringsarbetet skulle utföras måndagar mellan 09.00 och 12.00. Kontakt togs med Tekniska kontoret för kontraktsskrivning. Bo Eriksson i Knös skänkte ett stort parti isolering och arbetet sattes igång. Den 10/11 hölls en invigningsfest med alla medverkande.

Föreningslokalen var nu klar, och under 2008 fortsatte arbetet med att göra ett pentry och ett hobbyrum i Uthuset.

Sammanfattning: 2007/2008 träffades vi 54 måndagar med minst 4 verksamma i tre timmar, vilket gör ca 650 arbetstimmar som PRO-föreningen satsat för att förverkliga drömmen om en egen lokal. Många kvällar och månljusa nätter i hemmets lugna vrå har också använts för att hitta bra lösningar och ideer. Men allt arbete har skett med stor glädje och skapat goda relationer mellan alla medverkande.

Många har medverkat, men för att inte riskera att glömma någon så namnger vi inte alla. Men tre personer måste nämnas, Olle och Lisa som med oförvägen iver ordnat och donat med allt. Och så naturligtvis Börje, som såg denna obetydliga byggnads potential och drev frågan till en mycket lyckad lösning. Tyvärr avled Börje i augusti 2009 efter en tids sjukdom, men var trots sjukdomen med och jobbade så mycket han kunde.

Den 17 oktober 2009 brann tyvärr vårt fina bibliotek ner, men Uthuset klarade sig och är nu tillsammans med ett f.d garage enda byggnaden på tomten.

UTHUSET

Målning av Uthuset, nytt staket mot väg 272 och svartmålad grind 2019