Förening Kungsgården
Kungsgårdens Lag

Foto: Rolf Trogen. Lagledare: Britt-Inger Geue Laget: Lennart Törngren, Catrin Uggla och Leif-Inge Johansson

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

PRO Vetarna

Deltävling inom Sandvikens Samorganisation

Deltävlingen hölls på Valhalla i Sandviken med 5 deltagande lag (se tabell nedan) där ordförande för samorganissationen Lars Josefsson hälsade deltagande lag samt supporterskarorna välkommna innan dommartrion förklarade hur tävlingen skulle utföras. Några hejarramsor framfördes innan det var dags för första frågan av tio, där varje fråga innehöll 3 delfrågor, vilket i slutändan skulle gett totalt 30 poäng. Varje fråga skulle besvaras skriftligt inom 2 minuter. Under tävlingens gång kom en protest mot en av delfrågorna som man bedömde som en slamkrypare och efter dommarkonferans beslutades det att frågan skull strykas. Och med detta minskade totalpoängen till 29. Frågorna var av varierande svårighetsgrad inom konst, geografi (floders utloppspunkt), sport (bandy), kryddmått, inlandsbanan, natur (fåglar), svenska skalder, fråga doktorn och Hasse & Tage. Efter 5 frågor stoppades tävlingen för kaffe och bulle. När sista frågan redovisades så blev slutställningen som följer:

1:a Åshammar 22 poäng (som går till fortsatt tävlande inom Gästrikland)
2:a Kungsgården 21 poäng
Delad 3:a Sandviken och Storvik 19 poäng