Förening Dellenbygden

Dellen

Så började PRO Bjuråker

Bjuråkers Pro har sin historia i bruksorten Strömbacka. Då bildades Strömbacka pensionärsförening på initativ av förre smeden Waldemar Fernlund den 17 augusti 1958.

Styrelsen utgjordes av Strömbacksborna Viktor Söderllund, Gustav Rann, Karl Hultman och Waldemar Fernlund som blev föreningens förste ordförande. Föreningen hade 20 medlemmar.

Skogsbruket var inne i sitt första mekanisationsskede och byarna avfolkades i snabb takt. Mot denna till synes dystra framtid stod PROs vagga i Strömbacka.
Föreningen växte snabbt och 1967 fanns då 194 medlemmar.

Under åren har 17 ordf svingat klubban. Noterbart är att Erik Kallberg som var ordf i 9 år var måg till grundaren Waldemar Fernlund.
Föreningen har haft 3 kvinnliga ordf i tur och ordning Anni Persson, Vera Lisa Linde och Elsy Storm.
Vår senaste ordförande, Tage Hammarström, har varit ordförande sedan 2006.

Vår kommundel är vidsträckt och medlemmarna är utspridda över en stor yta. Vi tillhör Hudiksvalls kommun.
Några av de mer kända platserna är Svågadalen med Svågagården, Friggesund med en av Sveriges vackraste utsiktsplatser, Avholmsberget.
Vi bor i trakter med en fin natur och goda möjligheter till rekreation med bl a fiske i Svågan och Dellensjöarna.