Förening Hofors

Bio.2024

Kl.14.00 Folkets Hus 100:- inkl. fika i pausen.

19 januari: Tillsammans 99. 1975 var kollektivet Tillsammans en storfamilj. 24 år senare, 1999, har det förvandlats till världens minsta. Kvar finns bara Göran, Världens snällaste, och Klasse, som väver trasmattor. När Klasse i hemlighet bjuder in till Görans födelsedag, återförenas alla för en kväll. Medverkande Gustaf Hammarström, Shanti Roney, Anja Lundqvist, Olle Sarri, Jessica Liedberg, Lisa Lindgren, Cecilia Frode, Lars Frode, Henrik Lundström, Sten Ljunggren, David Dencik, Jonas Karlsson, Julia Heveus och Clara Christiansson Drake.

16 februari: Ett sista race. I rollerna David Hellenius, Malin Åkerman, Jonas kArlsson, Johan Glans, Peter Dalle, Johan Ulvesson, Ola Forssmed, Sara Soulié, Elsa Öhrn, Malte Gårdinger. Streetracing-legenden Dennis som levert hela sitt liv på fel sid om lagen har nu bestämt sig för att börja leva ansvarsfullt och stilla livet. Något som snart bryts upp när Dennis får reda på att hans dotter Hanna ska delta i ett race med sin nya kille Charlie. För att stoppa Hanna beger sig Dennis och hans ex-fru Tove ut på en resa för att hämta hem dottern. Det är på ett hisnande sista race med faart och fläkt höga varvtal genom Sverige.

15 mars: The Miracle Club: The Miracel Club är en Irlänsk drama- och komedifilm från 2023. Filmen hade biopremiär i Sverige den 20 oktober 2023. Medverkande bl.a. Maggie Smith, Kathy Bates och Laura Linney. DRAMAKOMEDI. 1967, i ett arbetarklasskvarter i utkanten av Dublin, ställer tre vänner från olik generationer upp i kyrkans talangtävling, i hopp om att vinna biljetter till franska pilgrimsorten Lourdes. Lily ( Maggie Smith ) söker förlåtelse för att för länge sedan ha lagt sig i sin sons liv, med katastrofalt resultat. Eileen ( Kathy Bates ) hoppas kunna råda bot på den knöl hon har i sitt ena bröst. Och Dolly ( Agnes o´Casey ) vill få sin stumma som att börja tala. De vinner inte, men tar sig ivär ändå - i sällskap av Chrissie ( Laura Linney ), som har bott i Boston i flera decennier, men nu har kommit hem till Irland efter sin mammas död. Att det en gång i tiden skar sig mellan å ena sidan Chrissie och å andra sidan Eileen ( som var Chrissies bästa vän och Lily ( som var Chrissies mammas vän ) blir tydligt direkt. Med vad det egentligen var som hände avslöjas senare, när kvinnorna är framme i Lourdes och inser att det inte är källan, utan vänskap, medkänsla och förlåtelse, som ha en helande kraft.

19 april: Möte i Rom: Bodil Jörgensen, Kristian Halken och Rolf Lassgård har huvudrollerna i Niclas Bendixen dramakomedi Möte i Rom. Jörgensen och Halken spelar det äkta paret Gerda och Kristoffer, vars oväntade möte med Johannse ( Lassgård ) i Rom får oanade konskvenser. Möte i Rom är en livsbejakande kärlekshistoria om att gå på upptäcktsfärd återfinna både sig själv och varandra. För att fira sin fyrtioårig bröllopsdag åker Gerda och Kristoffer till Rom på långweekend. Gerda gick konsskola här som ung, medan det är första besöket för Kristoffer som inte bemödar sig med kultur i onödan. De träffar oväntat Johannse, Gerds karismatiska konstlärare från förr, och hon ger sig snart ut i den eviga staden på jakt efter sin ungdoms upplevelser. Kristoffer känner sig utanför, och vet inte att Gerda och Johannes hade en relation när hon var hans elev. Kan hon stå emot frestelser i ett Rom som plötsligt känns synonymt med romantik?

Med reservation för ändringar av filmer.

#visesihofors2024