Förening Valbo
Olle Olofsson tände ett ljus för de medlemmar som gått bort under året när han och Hans Nilvander inledde PRO Valbos årsmöte. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Planerat budgetminus blev ett plus

"Katastrofalt" tyckte ordföranden Olle Olofsson med glimten i ögat om att PRO Valbo missade 2023 års budgetmål med rejäl marginal.

Budgetens planerade minus på 49.000 kronor blev nämligen ett plus på drygt 30.000. Vid första anblick kan det verka enbart positivt men icke; den rätta tolkningen är att föreningens verksamhet ännu inte snurrar på som styrelsen hoppades när budgeten gjordes.
Eller uttryckt på annat sätt, inkomsterna blev större än förväntat och utgifter uteblev för att tänkta verksamheter inte kom igång. Inte minst har det varit trögt efter pandemin att samla folk till föreningens resor.
Redovisningen att fjolårets budget kom när PRO Valbo hade årsmöte fredagen den 22 mars, och 63 röstberättigade hade hittat till Furugårdens café. Om ekonomin kan konstateras att den är god, med mycket i ladorna vilket är faktorn bakom att styrelsen vågar budgetera med minus.
Årsmötet inleddes som vanligt med en parentation för de medlemmar som gått bort under året. Det kom att bli 30 personer berättade Olle Olofsson när han tände ett ljus och påbjöd en tyst minut.
Vid årsskiftet hade föreningen 522 medlemmar, 31 färre än året före. Nästan lika många nya medlemmar tillkom under året men det vägdes upp av att lika många gick ur föreningen.
Ett beslut som togs under årsmötet var att medlemsavgiften oförändrat är 60 kronor per år. Till det kommer dock avgifterna till PRO på riksplanet och regional nivå. Dessa har räknats upp så sammanlagt blir årets avgift 305 kronor.
Liksom tidigare avstår styrelsen och revisorerna från arvoden 2024. I styrelsen på sju personer tillkom en ny ledamot - Håkan Öberg, vald på två år. Olle Olofsson valdes återigen på ordförande i ett år medan ledamöterna Agneta Laritz och Ulf Lindman omvaldes på två år.
Avgick ur styrelsen gjorde Agnetha Björkman eftersom hon flyttat till Hedesunda. Hon har det senaste året varit kassör, och den posten tar ledamoten Rune Norén över det kommande året. Hon avtackades med present och blommor och tackade själv de närvarande för god samvaro under åren som varit.
En återkommande fråga under årsmötet var att PRO Valbo liksom andra föreningar har svårt att få folk till förtroendeuppdragen; från att sitta i styrelsen till att bemanna tombolan föreningen har på Köpis. Det senare uppmärksammades av Ing-Britt Holmblad som grep mikrofonen med budskapet att fler borde kunna ställa upp med två timmar var fjortonde dag.
- Det är trökigt att ni är så tråkiga, bannade hon och fick lite otippat applåder för den salvan.
Det var inte bara årsmötet som avhandlades under träffen. Inledde gjorde trion Lena, Emma och Lena. De var på plats för att berätta vad vårdvägvisarna och patientnämnden gör. Vårdvägvisarna, med bas i Gävle, hjälper som namnet antyder folk att hitta rätt i sjukvårdens utbud.
- Vi kan inte ordna tid till exempel, men vi kan lotsa dig rätt, sammanfattade Lena.
Hennes namne från patientnämnden berättade att nämndens uppdrag är ta emot synpunkter och klagomål.
- Vi är en länk mellan patienterna och vården.
- Men vi gör inga bedömningar eller bestämmer vad som är rätt.
Trions genomgång följdes av fika, kaffe med smörgås, varefter årsmötet drogs igång. Efter det följde den avslutande höjdpunkten, lotteridragningen, innan Olle Olofsson satte punkt för träffen.

Agnetha Björkman avtackades med present och blommor efter sina år i styrelsen, det senaste året som kassör. Foto: Ulf Lindman

Text: Ulf Lindman