Förening Valbo
Domaren Rolf Lundin, vid mikrofonen, gav publiken chansen att svara på frågorna efter varje omgång. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Oh, så nära en seger!

Matchen om vilket lag som skulle representera Gävle kommun i 2024 års upplaga av PRO-vetarna blev en riktig rysare.

Gävle-Ettans lag ledde länge och såg ut att gå mot seger. Men med bara ett par frågor kvar svängde det. Med flera lag hack i häl räckte det med ett par missar av Ettan för att Hamrånge skulle rycka förbi.
När det sedan var dags för den tionde och sista frågan - med chans till tre poäng på varje fråga - visade det sig att alla lag hade svårt för finalfrågans ämne, rymden.
Hamrånge lyckades dock behålla sitt minimala försprång och vann med 24 poäng av 30 möjliga. På delad andraplats kom Valbo och Forsbacka med 23 poäng. Gävle-Ettan och Hille delade med tredjeplatsen med sina 22 poäng.
Sammanlagt var det åtta lag som bänkade sig på Gefle Forum måndagen den 18 mars. Gävles samorganisation höll som vanligt i tävlingen och domare var Rolf Lundin. Föreningarnas lag i PRO-vetarna är med tre personer. Utöver de fem nämnda lagen deltog även Sätra, Gävle-Söder och Norrsundet.
Inte oväntat var Valbos lag och valkaptenen Olle Olofsson nöjda med insatsen, den bästa placeringen på mycket länge. Även om det gnagde lite att laget bara var ett felval från en utslagstävling mot Hamrånge.
Istället för att välja att en signal från jorden till Voyager 1 - rymdsonden som kommit längst, uppskjuten 1977 - tar 22 timmar att nå fram valde nämligen laget 12 timmar. Retligt, efter att suttit länge och tänkt fram och tillbaks...
80-talet personer var på plats utöver lagen och fick fika, kaffe med smörgås, i halvlek. Dessutom var det som vanligt avbrott för att lagens hejarklackar skulle få peppa sina lag med ofta specialkomponerade ramsor.
Valbos hejarklack, Anita, nöjde sig mest med "Heja Valbo!" och en liten vinkning och belönades med att laget, med Hans Larsson, Kjell Hammarström och Ulf Lindman, ivrigt vinkade tillbaks.
För Hamrånges del väntar nu den regionala finalen i PRO-vetarna.

Valbos lag var med Ulf Lindman, Hans Larsson och Kjell Hammarström. Trion var inte oväntat nöjda med årets insats som gav en andraplats. Foto: Ulf Lindman

Text: Ulf Lindman