Förening Valbo
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Valbo HC föreläste om artros

Äntligen kunde en föreläsning av Valbo HC genomföras den 1 mars på Furugården. Vi var cirka 25 personer som bänkat oss för att höra om artros. Föreläsare var två fysioterapeuter från Valbo HC.

Artros är den vanligaste sjukdomen hos 65+are och stiger i frekvens med åldern. Var fjärde person över 45 år har artros, i knä-, höft- och fingerleder.
De vanligaste symtomen är stelhet, nedsatt rörlighet i leden, svullnad och värmeökning. Sjukdomen går även i skov och med fatique = trötthet som inte går att sova bort.
Faktorer, som man inte kan påverka, är ålder, ärftlighet och kön. Riskfaktorer, som kan påverka sjukdomen, är svaga muskler, inaktivitet, övervikt, hög belastning ochn ledskador.
Fysioterapeuter och läkare ställer diagnos genom att undersöka och fråga ut patienten om besvären. Ibland kan man röntga leden.
Behandling: information om hur artros uppstår, artrosskola, träning och eventuellt viktnedgång, smärtlindring, läkemedel och ortopediska hjälpmedel.
Det gäller att hitta ett bra program som man trivs med och kan göra dagligen. All aktivitet är bra, vardagssysslor inte att förglömma. Träningen får man hålla på livet ut.
Nästa föreläsning är fredagen den 5 april kl 1330- 1500 Furugården, och handlar om tidiga tecken på demens.

Text: Birgit Lundberg