Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Förening Valbo
Anders Persson hade mycket att berätta om bedragarnas många knep att lura oss. Det handlar om många miljarder årligen. Foto: Ulf Lindman

Anders Persson hade mycket att berätta om bedragarnas många knep att lura oss. Det handlar om många miljarder årligen. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

120 lärde sig att inte bli lurade

Närmare 120 personer lockades till PRO Valbos första träff för 2024 som handlade om allt från Valbo hälsocentral till hur man ska göra för att inte luras av bedragare.

Träffen var fredagen den 26 januari, och platsen som vanligt Furugårdens cafeteria. Ovanligt många kom alltså, och fick till att börja med träffa Axel och Claes från Valbo hälsocentral.
Hälsocentralen, den näst största i kommunen med 40-talet anställda, ligger nämligen i startgroparna med en satsning på att ordna träffar för allmänheten. Ledningen för hälsocentralen vill veta vad folk upplever som bra och mindre bra i kontakten med dem.
Ett sätt att ta reda på det är alltså att ha träffar som Valbos äldre bjuds in till, inte bara PRO:are. Målet för träffarna är att hjälpa hälsocentralen bli bättre.
Axel och Claes betonade i sammanhanget att man inte ska dra sig för att berätta för hälsocentralen hur man upplever servicen, "Ring gärna!" upprepade de flera gånger.
Träffens tredje gäst var Anders Persson som har ett förflutet som polis och rådgivare på försäkringsbolag bland annat. Han har arbetat mot bedrägerier hela sitt yrkesliv.
Olika former av bedrägerier omsätter många miljarder och har blivit ett samhällsproblem. Digitalisering i kombination med bankernas och affärerna målsättning att göra det lätt för kunderna har fått en tung baksida.
- Man blir kriminell för att det är för lätt att stjäla, konstaterade Anders Persson krasst.
Bedrägerierna drabbar alla åldrar men gängen siktar ofta in sig på äldre. Anders Persson spelade upp flera samtal för att visa hur det kan låta.
- Man läser om det, ändå blir man lurad, betonade han.
Det finns ett antal tumregler att följa för att inte falla i bedragarnas fällor. Ska man handla och stöter på ett erbjudande som verkar för bra för att vara sant - ja, då är det med all sannolikhet inte sant.
Handlar det om att bedragarna vill komma åt ditt digitala bankkonto är grundregeln enkel.
- Man ska aldrig, aldrig, aldrig lämna ut bank-id eller koder!
Eller uttryckt på annat sätt; ringer banken och vill att du med bank-id eller bankdosa ska logga in är det säkert inte banken som ringer. Förevändningarna är många, ibland kan det påstås att det är bråttom för någon har kommit åt bankkontot och står i begrepp att tömma det.
Att stressa är nämligen en taktik bedragarna ofta använder vare sig det handlar om bankbedrägerier eller försäljning, det ger offret ingen tid att tänka.
- Och klicka inte på okända länkar du fått, banken skickar aldrig ut en länk.
Anders Perssons lista över olika former av bedrägerier är lång. Romansbedrägerier är en sektor som frodas, liksom falska fakturer.
- Falska fakturor ska bestridas, hur det ska göras kan man se på "bestrid.nu", berättade Anders Persson.
Under hans genomgång av alla sätt man kan bli lurad på kom ett välkommet fikaavbrott, med kaffe och smörgås.
Efter det kom Anders Persson bland annat in på fenomenet att en bedragare ringer och låtsas vara en anhörig. Där oroas han av AI-tekniken, som ger bedragarna tillgång till en teknik att imitera röster perfekt.
- Ett sätt att möta det kan vara att be att få återkomma och så ringer du det nummer du har till den personen, sade han.
Efter att Anders Persson berättat om alla sätt vi kan luras blev det informationen och den traditionella, avslutande lotteridragningen innan ordförande Olle Olofsson satte punkt för träffen.

Text: Ulf Lindman