Förening Valbo
PRO Valbos sånggrupp inledde lilljulen på Furugården med underhållning, i värmelådorna framför dem väntar risgrynsgröten. Foto: Hans Nilvander

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

118 firade lilljul i Valbo

Fredagen den 15 december gick i julens tecken på Furugården; PRO Valbo bjöd nämligen medlemmarna på traditionell lilljul.

Traditionen innebär att alla som kan komma bjuds på skinkmacka, risgrynsgröt och underhållning. Och kaffe förstås.
Lilljulen är inte oväntat populär och 2023 års upplaga lockade 118 personer. Entrén var alltså gratis och alla som kom fick en lott som gav chans att vinna en chokladask i en utlottning.
Inledde programmet gjorde föreningens sånggrupp under ledning av Olle Olofsson. Gänget bjöd på en blandad musikalisk kompott med allt från julsånger till visor.
Sedan delade det alltid lika flitiga köksgänget ut skinkmackor och deltagarna fick själva gå och hämta risgrynsgröt och blanda till sin egen mix av mjölk, kanel och socker. Även kaffe stod alltså på menyn.
Efter drygt två timmar satte deltagarna punkt för samvaron. Lilljulen var 2023 års sista aktivitet, nästa samling för medlemmarna är en träff i Furugården den 19 januari.

Text: Ulf Lindman