Förening Valbo
Lämna aldrig ut ut koder, lösenord eller kortuppgifter om någon ringer betonade bankmannen Ari Karttunen när han gästade PRO Valbos träff på Furugården den 17 november. Foto: Hans Nilvander

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Lär dig bedragarnas knep

Ordföranden Olle Olofsson kunde välkomna ett 90-tal personer till Furugården den 17 november när PRO Valbo hade en träff om allt från nästa års budget till hur bedragare försöker lura av dig pengar.

Gäst på träffen var nämligen bankmannen Ari Karttunen, som konstaterade att antalet bedrägerier fördubblats sedan i fjol.
Numer har bedrägerierna blivit ett samhällsproblem, och alla kan drabbas oberoende av ålder och kön. Så det gäller att vara vaksam.
Man ska till exempel aldrig använda sin e-legitimation, mobila bankID eller säkerhetsdosa om någon ringer, om man inte själv tagit kontakt. Använd heller aldrig återuppringning om om man vill kontrollera ett nummer. Bedragare kan nämligen ringa eller skicka SMS med en falsk avsändare ("spoofing"); det ser ut som en känd avsändare men är egentligen ett okänt nummer.
Varningstecken på att man är utsatt för ett bedrägeriförsök är att kontakten är oväntad och det är bråttom - en stressad människa är mer lättlurad. Bedragarna utger sig ofta att arbeta på myndigheter eller välkända företag.
Ari Karttunen gick igenom en rad punkter i sin genomgång av nutidens alla bedrägeririsker. Något att alltid komma ihåg är dock att aldrig lämna ut koder, lösenord eller kortuppgifter om någon ringer.
Viktigt är också att alltid läsa igenom texten som visas innan du loggar in eller godkänner något via mobilt bankID eller bankens säkerhetsdosa. Där står alltid vem man legitimerar sig för och vad som är avsikten, till exempel att logga in eller betala något. Och handlar det om Swish - kontrollera att mottagaren är rätt.
Ari Karttunen betonade också att bedragarnas metoder ändras hela tiden, så det gäller att hålla sig informerad. Det finns flera sidor på nätet som jobbar med det, till exempel www.svårlurad.se som bankerna står bakom.
På träffens program stod även ett höstmöte, där medlemmarna skulle ta ställning till styrelsens förslag till verksamhetsberättelse och budget för 2024. Förslagen fastställdes, vilket bland mycket annat innebär att PRO Valbos medlemsavgift oförändrat är 60 kronor för 2024. Till den avgiften tillkommer avgiften som PRO på riksnivå tar ut och som bekostar tidningen PROpensionären samt en rad olika förmåner.
Innan deltagarna gick hem blev det förstås kaffe med smörgås och att ett avslutande lotteri - ingen träff vore komplett utan de två programpunkterna.

Text: Ulf Lindman/Hans Nilvander