Förening Valbo
Närmare ett 80-tal kom när PRO Valbo hade medlemsträff på Furugården fredagen den 20 oktober. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap & aktiviteter
Publicerad:

Cissi lotsar dig rätt

Dagens gäst när PRO Valbo hade medlemsträff på Furugården fredagen den 20 oktober var Gävle kommuns äldrelots Cissi Hillgren.

Hon har haft uppdraget sedan årets början och det handlar precis som namnet antyder om att hjälpa kommunens äldre hitta rätt i kommunens myller av stöd och aktiviteter.
- Jag tar inga beslut men visar vägen till dem som gör det, förklarade Cissi Hillgren.
På plats för att höra henne berätta om sitt uppdrag var närmare 80-talet PRO:are. Cissi passade på att dem om hjälp.
- Mitt största problem är att nå ut till dem som mest behöver mig, de som sitter hemma, sade hon. Och bad deltagarna tipsa folk de känner med stödbehov om äldrelotsen.
De vanligaste frågorna hon får handlar om att folk behöver digitalt stöd, alltså hur man använder digitala tjänster på mobil och surfplatta till exempel. På andra plats hamnar frågor om hur man hittar träffpunkter, alltså socialt umgänge.
- På tredje plats kommer boende. Frågor om trygghetslarm och färdtjänst förekommer också, berättade Cissi Hillgren.
Hennes svar på frågorna är alltså att lotsa vidare till dem inom kommunen som inne med svaren, vare sig till handlar om p-tillstånd, anhörigstöd eller träffpunkter.
Den som vill träffa äldrelotsen kan bland annat göra det på träffpunkten på Kaplansgatan 10 måndagar 10-12 och på träffpunkten på Brunnsgatan 59, torsdagar 10-12. Hon kommer också till närbiblioteken regelbundet.
Efter att Cissi Hillgren svarat på frågor tog föreningens ordförande Olle Olofsson över mikrofonen och tackade henne, innan han informerade om kommande träffar. På programmet stod sedan den alltid populära punkten kaffe med smörgås följt av mer information, om resor bland annat, innan dagens lotteridragning satte punkt.

Text: Ulf Lindman