Förening Valbo
Rune och Inger Norén skötte grillen när PRO Valbo hade avslutning med korvgrillning av årets tipspromenader. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Promenadslut med korvgrillning

40-talet kom när PRO Valbo torsdagen den 28 september avslutade årets tipspromenader med att bjuda på korv.

Säsongens sista promenad blev i fint höstväder med snabbt stigande temperatur.
Bakom de tolv frågorna utmed promenadslinga med start och mål på Vretas, Valbo hembygdsförenings anläggning, stod som vanligt föreningens ordförande Olle Olofsson.
Sin vana trogen hade han snickrat ihop frågor där deltagarna kände sig nöjda om de klarade hälften.
Ta till exempel fråga 4, som minner tillbaks till när bilarna hade länsbokstav: "Vilken bokstav stod på bilarna från Västerbotten län?". Alla PRO:are var förstås med på den tiden, och lika givet gissades det friskt eftersom alla för länge sedan glömt bokstävarna på bilarna från andra län än hemlänet.
En dos allmänbildning blev det förstås genom frågorna. Få visste till exempel att Gävleborgs högsta punkt är Stora Korpimäki, 711 meter över havet. Men nu vet alla det som gick årets sista tipspromenad. I alla fall ett tag...
För PRO Valbo är tipspromenaderna en relativt ny tradition. Starten var under pandemin då det var ett sätt att träffas på ett säkert sätt, och promenaderna blev så populära att de fortsatte.

Text: Ulf Lindman