Förening Valbo
Ny frågeledare för den lokala upplagan av PRO-veterna var Carl-Erik Thörngren, som här berättar för de församlade om tävlingsupplägget. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Valbos lag nådde målet

Trots att många lag ställde upp, eller kanske just tack vare det, lyckades Valbos lag nå sin målsättning när åtta lag kämpade i kunskap måndagen den 27 mars.

Målsättningen var dock, sanningen att säga, lågt satt.
- Fokusera på att inte komma sist, förmanade undertecknad sina lagkamrater Hans Larsson och Sture Jonsson - den sistnämnde kastades in i sista minuten istället för Agnetha Björkman som fått förhinder.
Platsen för matchen var Gefle Forum och utöver de åtta lagen med tre personer i varje var lokalen fylld med PRO:are som kom laddade med hejaramsor till stöd för sina lag. Ledde frågetävlingen gjorde för första gången Karl-Erik Törngren.
Det handlade förstås om 2023 års upplaga av PRO-vetarna, och det var föreningarna inom Gävles samorganisation som gjorde upp om vilket lag som skulle gå vidare till distriktsfinalen.
Lagen skulle svara på sammanlagt tolv frågor, med tre delfrågor i varje. I varje delfråga fanns det tre alternativ att välja på, så maximalt kunde lagen kamma hem 36 poäng.
Vid halvlek när de sex första frågorna besvarats var lag Valbos målbild, alltså att inte komma sist, klart hotad. Laget hade nämligen bara lyckats skrapa ihop tolv poäng och låg därmed sist.
Största stöttestenen visade sig vara de tre frågor som handlade om vägmärken. Som enda lag lyckades nämligen Valbo undvika att kryssa i ett enda korrekt alternativ, och fick därmed en nolla. Något som fick lagkaptenen Olle Olofsson att överväga om han inte för övriga trafikanters säkerhet borde beslagta lagmedlemmarnas körkort.
Under andra halvleken lyckades lag Valbo bättre och undvek fler nollor. Slutpoängen blev 25 och Valbo trängde sig därmed före Gävle Södra som hade 24 och fick samma poäng som Norrsundet. Målbilden var uppnådd!
Flest poäng samlade Forsbacka och Gävle Ettan ihop. Båda fick 30 poäng och frågeledaren Carl-Erik Thörngren fick därmed ta till en skiljefråga. Eller snarare, han försökte. Men hade otur och gav de båda lagen olika frågor.
I all hast gjordes därför en provisorisk skiljefråga - hur lång är en gammal mil? Förr i tiden var nämligen inte en mil riktigt en mil. Närmast rätt svaret i meter skulle vinna och det blev Forsbacka som drog det längsta strået och går vidare i PRO-vetarna.
Närmast efter topplagen kom Sätra på 28 poäng, följt av Hamrånge och Hille som båda hade 27. Sedan kom alltså, jämsides, Valbo och Norrsundet och sist Gävle Södra.

Text: Ulf Lindman