Förening Valbo
Sång- och musikgruppen under ledning av Olle Olofsson inledde träffen och årsmötet med ett knippe gamla örhängen. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Budgeten sprack till plus

Egentligen skulle PRO Valbos budget för 2022 slutat på minus 49.000 kronor. Men istället blev det ett plus på 27.929 kronor!

- Vi har skött oss dålig, skämtade ordföranden Olle Olofsson när han redovisade budgeten på föreningens årsmöte i Furugårdens cafeteria fredagen den 17 februari. 105 personer kom.
Det var inte vanskötsel som låg bakom att minusmålet missades. Istället berodde det på att pandemirestriktioner i början av året gjorde att planerade satsningar måste ställas in.
Det var dock inte årsmötet som inledde träffen. Istället var det sång- och musikgruppen som stod för inledningen med ett knippe gamla örhängen av bland andra Evert Taube och Dan Andersson.
Efter det kom årsmötet som inleddes med en parentation för de 20 medlemmar som gått bort under det gångna året. Olle Olofsson tände ett ljus och ledde de församlade i en tyst minut.
Verksamhetsberättelsen för 2022 som inledde själva årsmötet konstaterade att två katastrofer skedde under året. En var förstås pandemin, den andra var att föreningens utlovade surströmmingsleverans uteblev så höstens surströmmingsfest måste ställas in. Båda sakerna gjorde rejält ont, om än på olika sätt.
Föreningen hade 552 medlemmar vid utgången av 2022; under året tillkom 44 nya medlemmar och 44 försvann varav 20 avled. Medlemsantalet förändrades därmed inte.
- Vi får hoppas att det innebär att vi brutit de senaste årens tapp av medlemmar, sade Olle Olofsson.
Årsmötets dagordning gicks igenom utan någon debatt. Lite fniss blev det när Olle Olofsson noterade att styrelsen avstår från sina arvoden eftersom slantarna inte är värda besväret.
En nyhet i samband med valen var att PRO Valbos styrelse minskas till sju ledamöter, utan ersättare. PRO:s nya stadgar ger nämligen föreningarna möjlighet att banta sina styrelser rejält, till ett minimum på tre personer. Men så långt går alltså inte Valbo.
Ny kassör blev efter fyllnadsval Agnetha Björkman. Olle Olofsson står kvar som ordförande, och Hans Nilvander fortsätter som sekreterare. Omvalda blev även studieorganisatören Margareta Wallinder och ledamoten Rune Norén. Kvar i styrelsen sedan tidigare är Agneta Laritz och Ulf Lindman.
Ny revisor blev Maj Britt Johansson, i övrigt var det omval. Ny i valberedningen blev Ingeborg Grönvall.
Årsmötet avslutade med att föreningens mångåriga kassör Birgitta Olsson avtackades. Olle Olofsson överräckte en korg med delikatesser och blommor till publikens applåder.
Träffen var dock inte slut med årsmötets avslutning. Istället fortsatte programmet med kaffe och smörgås, plus information om bland annat studiecirklar, resor och friskvård.
En av informationspunkterna handlade om att det finns frågetecken runt nästa månadsträff. Den är planerad att vara på Furugården fredagen den 24 mars, men lokalen har efteråt dubbelbokats till förmån för det finska valet som är samma dag. Hur det slutligen blir meddelas senare.
Traditionsenligt sattes sedan punkt med lotteridragning, och när vinsterna var slut tackade Olle Olofsson alla som kommit.

PS: Mars månads träff flyttas fram en vecka till den 17 mars, men på samma tid och plats. DS

PRO Valbos mångåriga kassör Birgitta Olsson avgick och avtackades med en korg delikatesser och blommor på årsmötet. Foto: Ulf Lindman

Text: Ulf Lindman