Förening Valbo
Nästan alla som kom till höstmötet passade på att köpa lotter hos Birgit Lundberg och Roland Dahlund, till vänster i bild. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

90 kom till sista höstmötet

Den 18 november anno 2022 hade PRO Valbo sitt sista formella höstmöte där budget och verksamhetsplan för det kommande året klubbades.

Uppåt 90-talet medlemmar kom till Furugårdens cafeteria för att vara med, dock utan att få någon känsla av historiens vingslag. Att det var sista höstmötet berodde bara på att PRO förenklar de regler föreningarna ska följa.
- En styrelse med minst tre personer, årsmöte och revisor är vad som krävs, berättade ordförande Olle Olofsson.
Mötet gav tummen upp för att det formella höstmötet skrotas. Istället ska styrelsen informera om den tänkta budgeten och verksamhetsplanen för det kommande året under en vanlig medlemsträff under hösten. De formella besluten tas sedan på årsmötet i början av det nya året.
Den klubbade budgeten för 2023 visar på ett beräknat underskott på 49.000 kronor, vilket dock inte oroade Olle Olofsson eftersom föreningen har en rejäl slant att ta av. Medlemsavgiften blir oförändrat 60 kronor, till det tillkommer dock avgiften till riks- och distriktsorganisationerna.
Det sista höstmötet inramades förstås som vanligt av både underhållning och information. Inledde träffen gjorde Lena Johansson från ABF, och hon berättade bland annat om det samarbete PRO har med studieförbundet om allt från studiecirklar till föredrag i något aktuellt ämne.
- Ni bestämmer själva vad cirklarna ska handla om, betonade hon.
- Antalet deltagare ska vara minst tre, upp till kanske 20, sedan blir det för många.
Föreningens egna studieorganisatörer Margareta Wallinder och Agneta Laritz passade på att efterlysa intresserade till fler cirklar med målet att få upp farten efter coronastiltjen.
En annan informationsbit var att Agnetha Björkman och Agneta Laritz informerade om aktuella resor.
En höjdpunkt på programmet var förstås kaffet, med tilltugg i form av smörgåsar köksgruppen gjort. På det följde en musikfrågesport.
- Eller musikquiz som vi säger på svenska, skämtade Olle Olofsson, mannen bakom.
Flera lyckades för övrigt få full pott på de sex frågorna med tre svårighetsgrader.
I vanlig ordning satte sedan den traditionella lotteridragningen punkt för träffen, och när de lyckliga vinnarna hämtat sina priser tog de församlade farväl för den här gången.

Lena Johansson, verksamhetsutvecklare på ABF, inledde träffen med att berätta vad studieförbundet kan hjälpa till med. Foto: Ulf Lindman

Text: Ulf Lindman