Förening Valbo
Samling vid pumpen, förlåt tombolan, som sköttes av Agneta Laritz när PRO Valbo hade sommarens sista tipspromenad. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Solen sken på sista promenaden

Drygt 20-talet kom när PRO Valbo torsdagen den 15 september avslutade sommarens tipspromenader med start och mål vid Vretas, Valbo hembygdsförenings anläggning.

Efter två dagars regn var det kanske inte så förvånande att uppslutningen till säsongens sista promenad inte var den talrikaste. De som kom kunde dock glädja sig åt att solen bröt fram, även om det låg höst i luften.
Föreningens ordförande Olle Olofsson hade i vanlig ordning gjort tolv rejält kluriga frågor, där undertecknad bara var helt säker på svaret till en; vem som skrev rymdeposet Aniara bland annat. Alternativet som skulle kryssas för var, förstås, Harry Martinsson.
Med senaste valet avslutat i dagarna var det passande att den allra första frågan var; när blev Bondeförbundet Centerpartiet? Svaret var 1958, vilket innebär att inte ens i PRO har särskilt många egna minnen av det. Barn brukar liksom inte vara roade av politik.
PRO Valbo började med tipspromenaderna vid Vretas 2020, det stora pandemiåret. Året man skulle ha munskydd och helst undvika att träffa andra människor inomhus. I det läget blev promenaderna ett sätt att mötas på ett säkert sätt, och de blev snabbt populära.
Sista frågan på sommarens sista tipspromenad handlade just om det. Tipspromenaderna alltså, eller snarare hur många sådana PRO Valbo haft sedan starten 2020. Rätt svar är 33!

Text: Ulf Lindman