Förening Valbo
Ordföranden Olle Olofsson iförd stämningshöjande tomteluva välkomnade till PRO Valbos traditionella julgröt. Foto: Agneta Laritz

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

PRO Valbo bjöd på julgröt

En gammal god tradition i PRO Valbo är att föreningen inför varje jul bjuder medlemmarna på julgröt med skinksmörgås. Torsdagen den 16 december anno 2021 var det dags igen.

Platsen var Walabogården på Valbo hembygdsförenings anläggning, och ett knappt 100-tal medlemmar kom för att komma i stämning inför julen.
I vanliga fall är träffarna på Furugården, men pandemin gör att föreningen tills vidare måste hitta andra lösningar eftersom äldreboendet håller stängt för större samlingar.
Walabogården är dock en värdig ersättning; en mysig miljö om än med plats för färre än Furugårdens cafeteria. För att kunna få plats för alla som ville komma serverades därför julgröten i två sittningar; med 58 anmälda till första och 39 till den andra.
På programmet stod alltså julgröt med skinksmörgås, allt serverat med en rejäl dos samvaro. Ordföranden Olle Olofsson välkomnade och såg dessutom till att det spelades julmusik lagom lågmält, utöver att han visade jazzvideor på storskärmen. Förtäringen avrundades sedan med kaffe.
För köksgruppen med Inger och Rune Norén i spetsen innebar de två sittningarna en hel del bestyr, men gänget klarade som vanligt av det galant.

Text: Ulf Lindman