Förening Valbo
Samvaro med kaffe och tårta handlade om när PRO Valbo firade de medlemmar som fyllt 80, 90 eller 100 år under 2020-21. Ordföranden Olle Olofsson pratar med gänget vid ett av borden. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Tårtträff för födelsedagsbarn

Idel födelsedagsbarn samlades måndag eftermiddag den 6 december i Walabogården; det var dags för PRO Valbos traditionella uppvaktning av medlemmar som fyllt 80, 90 eller 100 år under året.

Eftersom uppvaktningen i fjol inte kunde ordnas på grund av coronarestriktionerna gällde förstås inbjudan alla som fyllt under både 2020 och 2021.
Ordföranden Olle Olsson kunde välkomna 30-talet personer till den julpyntade lokalen i Walabogården på Valbo hembygdsförenings anläggning. Utanför var det gnistrande kallt, trots att det bara var i början av december.
Programmet var enkelt; främst samvaro med kaffe och - förstås - tårta. Uppvaktning av jubilarerna blev det givetvis också, med fanfar och sången "Ja må ni leva uti hundrade år..."
Olle Olofsson hade dessutom bunkrat upp med underhållning i datorn, för presentation på den stora skärmen i salen.
Ett av de närvarande födelsedagabarnen blev på slutet lite extra uppvaktad, nämligen Karl-Gustaf Skoog. Han var den ende som var 100 år fyllda, vilket gör honom unik. Trots att föreningen alltid nämner 100-åringar i sin inbjudan är det mycket få förunnat att nå dit.

Text: Ulf Lindman