Förening Valbo
Välkomstcider med snacks och mingel mötte PRO:arna som kom till PRO Valbos 50-årsfest på Vretas. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

PRO Valbo firade 50 år

Klockan två torsdag eftermiddag den 2 september anno 2021 skingrades oron. Solen bröt igenom molnen över Vretas och PRO Valbo kunde fira 50-årsjubileum precis som planerat.

- Plan B hade varit att flytta firandet en vecka om vädret varit dåligt, säger en lättad Olle Olofsson, föreningens ordförande.
I och för sig var det inte ens i våras säkert att jubileet skulle kunna bli av mot bakgrund av den pågående pandemin. Men lättade coronarestriktioner gjorde att styrelsen vågade planera för en sensommarfest; utomhus för att hålla på kvarvarande restriktioner.
Jubileumsfesten var därför på Vretas, vid Valbo hembygdsförenings anläggning. Ett 180 kvadratmeters festtält hade rests på ängen bredvid dansbanan, med olika aktiviteter runt omkring.
Och PRO:arna kom, ett hundratal hade bokat sig för den kalla buffé som serverades i tältet plus att ytterligare runt 30-talet kom för att var med på programmet i övrigt.
Aktiviteterna började redan vid entrén till ängen, med välkomstcider, snacks och mingel. Plus lotterier förstås, och trekamp i de ädla sporterna att kasta prick med pilar, ringar och bollar.
Välkomnade till 50-årsfirandet gjorde jubileets toastmaster, Gunder Sjödin, som bland annat berättade att föreningens resa började fredagen den 26 mars 1971. En jubileumsskrift har tagits fram om den resan, och har delats ut till medlemmarna i Valbo och Hagaström.
Medlemmarna utanför det området ska förstås också få skriften på 28 sidor, men måste hämta själva. Ett sätt som Gunder Sjödin tipsade om var att titta till tombolakiosken utanför Stora Coop på köpis i Valbo. Tombolan öppnar nämligen där igen efter att ha varit stängd sedan våren 2020 på grund av coronapandemin.
- Vi startar måndagen den 6 september och försöker ha öppet vardagar 10-16, men så här i början kan det halta lite, säger Roland Dahlund som är med och håller i tombolagruppen.
Egons kvartett tog över efter Gunder med en timmas underhållning. Den musicerande trion är gamla bekanta för medlemmarna i PRO Valbo, och liksom tidigare är de fast övertygad om att en kvartett är med tre personer.
Olle Olofsson tog över mikrofonen efter tremannakvartetten, och tackade arbetsgruppen som tagit fram jubileumsskriften; Ing Britt Holmblad, Mats Emmanuelsson och Ulf Lindman, sammankallande. Plus förstås att det blev lotteridragning och prisutdelning efter trekampen.
Utanför tältet dukades sedan en kall buffé upp, och den fick många lovord allt efter att medlemmarna hämtat sina portioner. Under och efter maten underhöll Roffe Larsson, även han en gammal bekant för PRO Valbo. Roffe är en entertainer med både historier och evergreens på repertoaren, så det blev många skratt och mycket allsång.
En av de mer rumsrena historierna handlade om mannen som efter ett hårt liv med mycket dricka blivit frälst. Men så bar det sig inte bättre att han en dag på väg över tunet blev måltavla för en mås, som fick in en fullträff med måsskit mellan ögonen. En våg av svavelosande svordomar började inte oväntat bubbla inom honom, men så mindes han att han blivit religiös. Så han knäppte händerna, hårt, riktade blicken mot himmelen och sa: "Tack gode Gud för att kor inte kan flyga!"
PRO Valbo hade undanbett sig uppvaktningar med anledning av 50-årsjubileet, men slapp inte undan helt. Grannen PRO Forsbacka gratulerade genom Anette Viktorsson och från distriktet uppvaktade Anita Walther. Även samorganisationen hade hört av sig. Gåvorna var bidrag till Vi-skogen och till studieverksamheten på Gysinge.
Med dansbanan på Vretas alldeles intill var det inte oväntat många som passade på att ta sig en svängom, innan det efter sex timmars jubileumsfest sattes punkt vid åttadraget.

Gunder Sjödin var toastmaster och välkomnade till PRO Valbos 50-årsjubileum. Foto: Ulf Lindman.

Kön ringlade lång till den kalla buffén som fick många lovord. Foto: Ulf Lindman

Roffe Larsson har både historier och evergreens på repertoaren, så det blev många skratt och mycket allsång. Foto: Ulf Lindman

Text: Ulf Lindman