Förening Valbo
Agneta Laritz skötte tombolan om folk ville prova lyckan i samband med PRO Valbos tipspromenad torsdagen den 3 juni. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Vilket nummer har Joe?

I strålande sol var det torsdagen den 3 juni dags för PRO Valbos tredje tipspromenad för säsongen. Promenaderna startade i fjol för att kunna samlas på ett coronasäkert sätt, och drog igång igen i år när smittskyddet gav klartecken.

Drygt 50 personer kom till säsongsstarten; möjligheten att kunna umgås en stund utomhus var efterlängtad. Ett 30-tal PRO:are gick promenaden den 3 juni - kanske gjorde de lättade restriktionerna att mycket annat lockade den vackra försommardagen.
Efter tipspromenaden var det flera sällskap som passade på att bänka sig för en fikastund vid något av borden på Vretasängen; start och mål är vid Vretas, Valbo hembygdsförenings anläggning.
Själva tipspromenaden handlar om äran, priser delas inte ut. Frågorna har ett brett spann vad gäller svårighetsgrad, och handlar om allt från Valbo till världen.
- Men en fråga ska alla klara den här gången, tyckte Rune Norén som tillsammans med hustrun Inger brukar hålla i frågedelen.
Han syftade faktiskt inte på frågan vilken vanlig läkeväxt som förr brukade kallas för plåsterblad eftersom man gärna använde det på småsår. Utan frågan han räknade med att alla skulle klara var vilken författare som skrivit "Röda rummet". En liten enkät vid målgången visade att han antagligen hade rätt - alla hade bockat för August Strindberg.
Men de allra flesta hade säkert svarat rätt på "plåsterblad" också; rätt svar är groblad. Värre var det med frågor som vilket nummer Europavägen mellan Umeå och Mo i Rana har, eller när Fredriksskans upphörde att vara en militär befästning. Lättare var väl frågan om vilken USA-president i ordning Joe Biden är.
De som hade svarat E12, 1863 och 47 kunde bocka av rätt svar. Alla tolv rätt? Nja, då ska man ha tur med gissningarna.

Text: Ulf Lindman