Förening Valbo
PRO:s stora matprisundersökning blev i år på grund av coronapandemin den största genomgången hittills av matpriser på nätet. Foto: Anneli Nygårds

Kategorier:
Publicerad:

Coop i Gävle kom femma

Trots coronapandemin gjorde PRO även i fjol sin stora undersökning av matpriser i hela landet. Men, att besöka butiker gick förstås inte, så istället blev det Sveriges hittills största undersökning någonsin av matpriser på nätet.

Resultatet som presenterades nu i januari 2021 visar att den billigaste matkassen med hemleverans kostade cirka 804 kronor och den dyraste nästan 1.086. Det skiljer alltså nästan 35 procent mellan matkassarna.
För medlemmarna i PRO Valbo kan det vara värt att notera att coop.se i Gävle klarade sig bra och kom femma i hela riket, med en matkasse som totalt kostade 833,60 kronor.
För den som vill grotta ner sig i undersökningens alla detaljer är länken till redovisningen på PRO riks "Prisundersökningen 2020".

Text: Ulf Lindman