Förening Valbo
Styrelsen för PRO Valbo beslöt på senaste mötet att följa PRO:s rekommendationer att ställa in alla inomhusaktiviteter. Ordförande Olle Olofsson ledde i vanlig ordning mötet. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

PRO trycker på pausknappen

Den 18 november tryckte PRO på pausknappen för all inomhusverksamhet i hela landet. Rekommendationen gäller tills vidare.

Det är givetvis den ökande smittspridningen av Covid-19 som ligger bakom den drastiska rekommendationen. Den i sin tur är en reaktion på att regeringen den 16 november införde skärpta restriktioner för alla åldersgrupper.
- Från riksorganisationens sida uppmanar vi samtliga PRO-distrikt, samorganisationer och föreningar att ta dessa oroande signaler på största allvar och avstå från inomhusaktiviteter, skriver PRO riks i sitt utskick.
PRO Valbos styrelse hade sedan länge ett möte inplanerat den 19 november, och konstaterade på det att de nya rekommendationerna ska följas. Det innebär bland annat att en julfest på Vretas med blandade inomhus- och utomhusaktiviteter som planerades till den 10 december ställs in.
- Och träffen med nya medlemmar skjuts på framtiden, liksom firandet med föreningens 80- och 90-åringar, säger Olle Olofsson, PRO Valbos ordförande.
När det går att trycka på startknappen igen hänger förstås på hur Covid-19 pandemin utvecklas. En avgörande faktor där är hur mycket smittspridningen bromsas av de restriktioner som nu införts. Ett ljus i tunneln är signalerna om att vaccin kan vara på gång till starten av nästa år.
Men tills dess gäller det att hålla ner smittspridningen.
- Vi hoppas att ni i denna svåra tid hittar alternativa sätt att träffas - ring varandra, möts digitalt över en fika eller middag, umgås gärna utomhus om ni inte är fler än åtta personer och alla är friska, tvättar händerna och håller säkert avstånd, skriver PRO riks i sitt utskick.

Text: Ulf Lindman