Förening Valbo
I en specialsatsning på trippelskraplotterna kan man prenumerera på åtta lotter i månaden och ge extra stöd åt sin lokala PRO-förening.

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

PRO:s hjälp till självhjälp

Genom att specialsatsa på de egna trippelskraplotterna kan man lite vitsigt säga att PRO nu satsar på hjälp till självhjälp. Målet är att med medlemmarnas stöd fylla på de sinande kassorna.

Bakgrunden är givetvis det faktum att coronapandemin sedan flera månader tillbaks stoppat i princip all verksamhet inom PRO. Bara utomhusaktiviteter som går att utöva med social distans för att minimera smittorisken har kunnat rulla på.
Det har också inneburit att inkomsterna sinat rejält, samtidigt som utgifterna i form av hyror och löner varit oförändrade. Det har förstås inte alls slagit lika hårt som för landets besöksnäring; mycket inom PRO sker ju på ideell basis.
Men, som en ekonom skulle säga, kassaflödet går åt fel håll. PRO har därför beslutat att satsa extra på trippelskraplotterna, som är en stor inkomstkälla.
Ur medlemmarnas synpunkt har PRO:s trippelskraplotter två plus; man stöder PRO eftersom allt överskott går till verksamheten samtidigt som man har chansen att skrapa fram upp till en miljon kronor i vinst.
Den specialsatsning på trippelskrapet PRO Riks beslutat om är att den som tar en ny månadsprenumeration på 8 lotter för sammanlagt 200 kronor då kan välja en förening man vill stödja året ut med 50 kronor per månad plus att 10 kronor går till ett valt distrikt.
Liksom för den vanliga skraplott-prenumerationen kan man avsluta när som helst.
I coronatider då försiktighet och social distans är A och O går det givetvis att anmäla sig till specialprenumerationen över nätet; länken är https://www.trippelskrapet.se/organisation Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Även PRO:s Gävleborgsdistrikt gör en specialsatsning på skraplotterna. Distriktet har gett klartecken för att föreningarna får sälja lotterna med mängdrabatt; fem lotter för 100 kronor, den femte är alltså gratis. Utmaningen för föreningarna är att i coronatider hitta tillfällen då man kan sälja skraplotter.

Text: Ulf Lindman