Förening Valbo
Rune Norén var grillmästare och bjöd på välgrillade korvar under avslutningen. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

52 avslutade med distans

PRO Valbo avslutade torsdagen den 18 juni försommarens "coronaaktivitet" - tipspromenader med start och mål vid Vretasgården. Avslutningen blev extra festlig, föreningen bjöd på grillad korv och för den som ville släppa loss barnet inom sig fanns lekar.

-Vi ska starta promenaderna igen i slutet av augusti och kanske blir det någon överraskning då också, lovade föreningens ordförande Olle Olofsson när han satte punkt för avslutningen.
Då hade sammanlagt 52 medlemmar kommit och gott, på rekommenderad distans förstås. Så till exempel hämtades korvbröden ur en hög hälld direkt ur påsen och en funktionär doserade ut senap och ketchup så att klämförpackningarna inte skulle gå från hand till hand.
Tipspromenaderna startades på försommaren för att försöka fylla en del av det tomrum som uppstod när det blev omöjligt att hålla samlingar inomhus på grund av risken för coronasmitta.
När allt kan återgå till det normala är det ingen som vet, inte heller Folkhälsomyndigheten. Mycket lutar åt att det dröjer tills att vaccin finns till den stora riskgruppen för Covid19; de äldre.
Utöver tipspromenaderna har den boule som ordnas måndagar och onsdagar på Åbyvallen också kunnat rulla på eftersom den är utomhus. Boulen tar dessutom inget sommaruppehåll.
Torsdagens tolv tipspromenadfrågor var som vanligt en svår nöt att knäcka. Vem minns till exempel när brevportot bara var 45 öre? Några prickade förstås in att det var 1968, liksom att det är Malmö FF som är mesta svenska mästare med sammanlagt 20 titlar.
Efter promenaden bjöds alltså på grillad korv. För den som ville leka i solskenet - solen strålade från en klarblå himmel - kunde man kasta pil, kasta boll i hink, kasta stövel och kasta ring. Idel gamla klassiker alltså.
Samlingen avslutades med att vinster lottades ut bland deltagarna, innan Olle Olofsson gick igenom de rätta svaren på tipspromenaden och avslutade med att önska alla en Glad Midsommar.

PRO Valbos ordförande Olle Olofsson avslutade med att gå igenom tipspromenadens tolv frågor och berätta de rätta svaren. Foto: Ulf Lindman

Text: Ulf Lindman