Förening Valbo

Gerd Nord och Agnetha Björkman granskar en av frågorna när PRO Valbo på Kristi Himmelsfärdsdag hade sommarens första tipspromenad. Bild: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Promenera eller spela boule

Ett 50-tal tog chansen när PRO Valbo den 21 maj, Kristi Himmelsfärdsdag, hade premiär på vad som är tänkt att bli en återkommande aktivitet - tipspromenader. Det tillsammans med boule är de enda aktiviteter föreningen har i gång i nuläget.

Skälet är förstås att medlemmarna inte längre obekymrat kan trängas varandra, på grund av coronasmittan. Den har i praktiken stoppat alla aktiviteter inomhus, i väntan på att Folkhälsomyndigheten kommer med nya direktiv.
Eftersom läget vad gäller coronasmittan är fortsatt bekymmersamt ser det dessutom ut att dröja vad gäller att lätta på restriktionerna för riskgrupperna, främst äldre.
Men helt stopp är det alltså inte för PRO Valbos aktiviteter, eftersom riktlinjerna innebär att det går att göra gemensamma satsningar utomhus där det går att hålla distans till varandra.
Det innebär att föreningens boulegäng sedan flera veckor varit i gång som vanligt på Åbyvallen i Valbo. Där är det samling måndagar och onsdagar varje vecka för alla som vill vara med, mellan klockan 10 och 12. Är det någon som vill prova på att spela boule finns dessutom kulor att låna.
Utöver boulen har nu alltså en andra utomhusaktivitet dragit i gång. Premiären på Kristi Himmelsfärdsdag var populär, och många uppskattade chansen att få träffas igen. På behörigt avstånd från varandra förstås.
Det faktum att det solen lyste från en klarblå himmel och att det äntligen kändes som att våren kommit på allvar gjorde inte saken sämre.
Planen är att tipspromenaderna ska bli en återkommande aktivitet, och arrangeras varje torsdag fram till juli, för att sedan återupptas under augusti.
Upplägget är att start och mål är vid Vretasgården, Valbo hembygdsföreningens anläggning. En andra start är bakom Furugården, mellan gamla missionskyrkan och Furugården. De två starterna är för att folk lätt ska kunna hålla distans, men målet vid Vretas är alltså gemensamt.
Tipspromenadens frågor är uppsatta utmed en del av den gamla Salabanan, mellan Vretas och Furugården.
Lite speciellt, med tanke på coronasmittan, är att den som vill fika måste ta med sig det själv liksom en egen penna till tipspromenaden. Allt för att i mesta möjliga mån undvika att dela på prylar och att hålla avståndet. Det innebär också att det blir självrättning av tipspromenaderna, och några planer på priser finns inte.

Efter avslutad tipspromenad var det självrättning vid Vretas av de tolv frågorna. Foto: Ulf Lindman

Text: Ulf Lindman