Förening Valbo
Lasse Halvarsson ska visa bilder från sitt yrkesliv som fotograf.

Lasse Halvarsson ska visa bilder från sitt yrkesliv som fotograf. Foto: Gull-Marie Åberg

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Han har levt på kameran

95 medlemmar kom till Furugården den 24 oktober för att höra på och se bilder av Lasse Halvarsson som var fotograf på Gefle Dagblad under många år.

Träffen började med att Olle, vår ordförande, hälsade alla välkomna och särskilt de nya medlemmar som anslutit. Därefter lämnades ord och bild till tidningsfotografen Lasse Halvarsson som "levt på kameran" sedan 1967-68.
Första digitala kameran fick han först år 2000 och då blev det lite lättare att skicka hem bilder till tidningen. Många bilder och intressanta historier blev det om hur Lasse lyckades få till dessa, ibland komiska och ibland svåra bilder.
Sedan informerade Olle om att föreningen skaffat Swish. Han uppmanade oss alla att vara uppmärksam på eventuella telefonbedrägerier som börjat florera igen. Olle berättade också att alla PRO:are som vill lära sig lite mer om datorer,smarta telefoner och "paddor" kan ta bussen (linje 1) till PRO Bomhus som varje måndag kl.9.30-12.00 hjälper till med detta på Folkets Hus i Bomhus. Conny Lindberg informerade om Julbordskryssningen med Cinderella.
Vår representant i KPR, Carin Carlström, informerade från senaste mötet 1/10. KPR (kommunala pensionärsrådet) försöker påverka kommunens styrande i Välfärd Gävle( fd Omvårdnad). Carin vill att vi alla ska engagera oss och komma med frågor som gäller oss äldre så hon kan ta upp det i KPR. En fråga som tagits upp flera gånger ska upp igen för nu är Gävle Kommun med i projektet en Äldrevänlig Kommun, och det är ang. subvention eller gratis broddar nu till vintersäsongen.
Vi hann också med kaffe och smörgås och dragning på lotteriet innan Olle tackade för idag.

Text: Gull-Marie Åberg