Förening Valbo

De sex mannekängerna Rune Norén, Inger Norén, Gull-Marie Åberg, Bosse Skoog, Gerd Nord och Roland Dahlund avtackades efter en stark insats med många ombyten. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Höststart med rekord

När Valbo PRO samlades till första medlemsträffen för hösten torsdagen den 19 september blev det rekord - sammanlagt 130 personer var på plats.

Inger kollar att kappans krage i fuskpäls är löstagbar.

Inger kollar att kappans krage i fuskpäls är löstagbar. Foto: Ulf Lindman

I och för sig kan den nyrenoverade lokalen ha lockat - Furugårdens cafeteria som fungerar som samlingslokal för Valbo PRO rustades under sommaren. Men mer sannolikt var att träffens huvudpunkt, visning av höstens mode, var det som lockade mest.
Mycket annat stod förstås på träffens program. Ordföranden Olle Olofsson inledde med att välkomna, med ett särskilt välkomnande till nya medlemmar.
Inger kollar att kappans krage i fuskpäls är löstagbar.Inger kollar att kappans krage i fuskpäls är löstagbar.Gäst på träffen var Kerstin Weivert från Gävle kommun. Hon berättade om att Gävle är en av sex kommuner i landet som åtagit sig att jobba för att vara en äldrevänlig kommun, något som sker under FN-organet WHO:s paraply.
Det arbetet är i inledningen, kommunen försöker ta reda på svaret till frågan "hur äldrevänliga är vi?" Som ett led i det delade Kerstin Weivert ut en enkät till närvarande PRO:are; om allt från hur man upplever tillgängligheten till byggnader och miljöer till om man upplever åldersdiskriminering.
Efter det rullade visningen av höstens mode i gång. Sex glada amatörmannekänger från föreningen visade kläder från Cubus, Dressman och B Young medan dagens modekonferencier Birgit Lundberg berättade om plaggen. För att inte mannekängerna skulle behöva stressa för mycket mellan klädbytena hade Olle Olofsson en musikquiz i pausarna.
Efter modevisningen följde det fasta inslag som utan tvekan är mest populärt - fika. Föreningens kökspersonal serverade kaffe och smörgås men avstod från smörgås själva; med rekordmånga på plats räckte inte mackorna till alla.
Träffan avslutades med att Olle Olofsson informerade varefter det blev lotteridragning innan Olle satte punkt för dagen.

Text: Ulf Lindman