Förening Valbo

Roland Dahlund köper ofta lotter i det egna lotteriet. Men den här dagen hade han ingen tur konstaterar han och Ing-Britt Holmblad som har passet bakom tombolan. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Så kan en kassako se ut

Många går säkert förbi utan att tänka så mycket på den. Det där lilla lotteriståndet som står utanför Stora Coops butik i Valbo köpcentrum; PRO Valbos kassako sedan många år.

Ägaren till Valbo köpcentrum har lovat att bygga en ny kur till PRO Valbos lotteristånd. Foto: Ulf Lindman

- Det blir mellan 35.000 och 40.000 kronor i nettoavkastning varje år. Det är därför som vi kan hålla nere inträdet till mötena och annat i föreningen, säger Roland Dahlund.
Han är ena halvan av duon som håller i verksamheten bakom lotteriståndet. Den andra halvan är Birgitta Olsson.
- Vi har haft den kombinationen i ett par år och det fungerar jättebra. Birgitta har ansvaret för ekonomin och jag är bemanningsansvarig, berättar Roland.
LotterikursenÄgaren till Valbo köpcentrum har lovat att bygga en ny kur till PRO Valbos lotteristånd.Den som stannar för att köpa en lott - eller fler, de kostar bara två kronor styck - får plocka sin lott ur en klassisk tombola. Beskedet om det blivit vinst får man direkt på tavlan med de fasta vinstnumren. Högsta vinsterna är presentkort på 300 kronor, följt av presentkort på 100 kronor och 50 kronor.
Lotteriståndet har under årens lopp flyttat runt på köpis. Flytten till nuvarande platsen utanför Stora Coop var för inte så många månader sedan.
- Vi tycker nog att omsättningen ökade efter flytten, säger Roland.
En annan nyhet som är på gång är en ny lotterikur. Den senaste ägaren till Valbo köpcentrum har lovat att bygga en ny berättar Roland - utan kostnad för föreningen.
- Jättebra, konstaterar han.
- Vi har ett bra hyreskontrakt också, vi betalar 150 kronor i månaden för platsen.
Främsta samarbetspartnern är grannen Coop, som låter föreningen ställa in tombolan och annat lösöre i kundtjänsten när lotteriståndet har stängt. Öppettiderna är dagtid vardagar, med start klockan tio när köpis i sin helhet öppnar.
För att lösa öppettiderna har Roland ett 30-tal personer på sin bemanningslista, plus en reservlista med dussinet personer som kan gå in vid behov.
- Man har ett pass på ett par timmar var fjortonde dag, berättar han och lovordar allas insatser - ingen nämnd och ingen glömd.
Helt utan orosmoln är verksamheten. I ett läge då allt fler människor går omkring utan kontanter kan man börja fundera över hur det på sikt ska gå för ett klassiskt lotteri med tombola.
- Men vi har faktiskt inte märkt någon nedgång, noterar Roland.

Bakom tombolan
- en rapport från Ann-Britt den 22 februari anno 2019
Sitter i båset utanför Coop. Det är lite trångt men det känns tryggt och bra.
Människor kommer och går. En gammal dam med rollator som gjort sina inköp. En mamma med ett litet barn i vagnen och ett lite' större ståendes på en bräda, blir lite knepigt med den stora kassen som också ska med.
Några som går förbi, lite haltande, lite stela. Kanske artros i knän eller onda höfter som visar sig.
En ung kvinna med en vacker sjal på sitt huvud, knuten efter konstens alla regler.
En man med händerna fulla av matkassar.
Barn som passar på att springa på dom stora ytorna.
Alla som tålmodigt väntar på sin tur i kundtjänstkön.
Varor som rullar fram på bandet.
Kassapersonalen alltid lika positiv och hjälpsam.
Så många olika varianter av människor med olika färg på sina kläder.
Men, dom flesta i svart!
Vilka öden som döljer sig i dom som går förbi, kan man inte ens gissa sig till.
Plötsligt dyker en kvinna upp i en knallröd jacka. Så fin!
Fantastiskt att se alla dessa människor passera för mitt synfält.
En del stannar, köper några lotter och hoppas på tur. Vi pratar kanske en stund, ibland leder det till glada skratt.
Vi är alla olika, men ändå så lika.
Vi är människor med samma värde oavsett vilka vi är.

Text: Ulf Lindman