Förening Valbo
Osteoporossköterskan Tania Pyhälä berättade om benskörhet.

Osteoporossköterskan Tania Pyhälä berättade om benskörhet. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Premiärträff med nya möbler

Runt 120 personer slöt upp på årets första medlemsträff, som bjöd på allt från föredrag om benskörhet till frågesport.

Ordföranden Olle Olofsson kunde välkomna deltagare som satt på nya möbler - Furugårdens samlingslokal där föreningen har sina träffar har försetts med nytt möblemang. Furugården planerar att renovera lokalen i övrigt under sommaruppehållet.
Gäst på träffen var Tania Pyhälä, osteoporossköterska för Gävle, med bas på Sätra hälsocentral. Hon berättade om osteoporos - latin för benskörhet - och om vad som görs i Gävleborgs landsting för att hjälpa de drabbade.
Benskörhet kan drabba alla, eftersom det handlar om att kroppen bryter ner skelettet snabbare än det byggs upp, en process som inleds redan i 25-årsåldern. Om det sedan går så långt att det ökar risken för frakturer beror på en rad faktorer, från arv till livsstil och ålder.
Tania berättade att man räknar med att 50 procent av alla kvinnor och 25 procent av alla män över 50 år kommer att drabbas av frakturer relaterade till benskörhet.
Benskörheten i sig kan inte tränas bort, vad alla kan göra är träna muskler och balans för att undvika fall - den i särklass största orsaken till frakturer hos äldre. Störst är fallrisken i duschen och badrummet.
Gävleborg är det enda landstinget i Sverige som har en vårdkedja som riktar sig till människor som misstänks ha benskörhet. Det innebär att alla äldre som får en fraktur utreds om de har förhöjd risk för benskörhet, med mätning av hur starkt skelettet är. Ett undantag är äldre som bryter höften - där räknar vården med att det beror på benskörhet och sätter in behandling mot det utan utredning först.
Behandlingen mot benskörhet handlar om medicinering som stoppar utvecklingen mot ökad benskörhet, men vid mer extrem benskörhet kan en behandling som stärker skelettet sättas in.
Olle OlofssonOrdföranden Olle Olofsson höll i en liten frågesport.Efter en frågestund tackades Tanie Pyhälä för informationen.
Ordföranden fortsatta sedan på informationspåret med att berätta om vad som sker inom föreningen, med assistans av Birgit Lundberg.
Efter att köksgruppen bjudit på traditionsenlig fika - kaffe och smörgås - höll Olle Olofsson i en liten frågesport. De med flest rätt på de 18 frågorna erbjöds plats i föreningens lag till tävlingen PRO-Vetarna. Det är PRO:s motsvarighet till "Vi i femman", med svåra frågor i tio ämnesområden, med tre frågor i varje ämne.
Efter det avslutande lotteriet passade ordföranden på att påminna om nästa träff den 21 februari, som även är årsmöte.

Text: Ulf Lindman