Förening Bomhus
Boule

Boule Foto Iréne Lundin

Ansvarig Tommy Åberg, träffas på telefon 070 644 69 33

Under sommaren spelar vi på planen mellan Nygårdarna och Holmsund i Bomhus på tisdagar mellan 10.0 - 12.00.

Under vintern spelar vi inomhus på Parken i Gävle, (Estraden) gamla Entrén på tisdagar mellan 10.00-12.00.

Man kan köpa ett medlemskort i Gefle Boulesällskap för 200 kr och då kostar det 40kr per gång man spelar.

För icke medlemmar i Gefle Boulesällskap kostar det 60kr per gång.

Är man medlem i Gefle Boulesällskap kan man köpa ett klippkort för 300kr och då får man 10 spel per kort.

Välkommen att hälsa på och se hur det går till!

Aktuellt datum för när vi flyttar vårt spel mellan Parken och Nygårdarna får ni av Tommy Åberg .

Här kommer lite aktuella bilder, tagna av Sven-Olov Jonsson, från vår Boulebana vid Folkparken där vi håller till under vinterhalvåret.

Jag uppdaterar gärna hemsidan med nyare bilder, Skicka dem gärna till mej med e-post.

Boule eller pètangue, som är en variant av flera olika boulespel, är en sport, som spelas genom att kulor av stål kastas mot en liten träkula, kallad "lille". Ordet boule är egentligen det franska ordet för klot. Oftast spelar man på hårt grusunderlag. Gräsmattor och sandstränder är mindre lämpliga för boule.

Redan i forntidens Egypten förekom kast av stenar mot fasta mål. Via antikens Grekland kom kastandet till Romarriket och lever kvar i dag, naturligtvis modernised.

2023-10-06 I.L.