Distrikt Gävleborg
Kategorier:
Publicerad:

PRO Gävleborgs friskvårds- och konsumentdag i Söderhamn

Både hälso- och friskvårdsrådet samt konsumentrådet anordnade en gemensam utbildningsdag hos Söderhamns utbildningscentrum CFL den 28 oktober.

35 förtroendevalda PRO medlemmar deltog aktivt i föreläsningarna under dagen. Huvudtemat för dagen var Kom igång med PRO Hälsosam och aktuella konsumentfrågor. Ola Nilsson, från PRO Riks och sakkunnig i dagens ämnen höll i större delen av programmet.

Ola tog upp möjligheten att delta i Livsstilsprogrammet med tillhörande bok Hela Livet. Deltagarna rekommenderades att följa kommande artiklar i vår tidning PRO pensionären inför aktiviteter i föreningarna. Aktiv Senior är ett annat användbart material i samarbete med ABF. Ola passade på att även uppmuntra föreningarna att delta i olika Riksmästerskap.

Ola Nilsson

Ola Nilsson, från PRO Riks sakkunnig i dagens ämnen

PRO är medlem i Sveriges konsumenter och Ola Nilsson sammanfattade många olika viktiga konsumentfrågor som varit och fortfarande är aktuella t ex ekologiska och närodlade produkter, kontanter och just nu är krissituationer aktuellt.

Förutom dagens temaområden informerade vi om den kommande prisundersökning och såg en av filmerna i utbildningsmaterialet ”Låt dig inte luras” som PRO tagit fram i samarbete med övriga pensionärsföreningar och Polisen. Materialet lämpar sig till studiecirklar och som en punkt på ett medlemsmöte.

Deltagarna redovisade hur det kommit i gång med friskvården och de flesta föreningarna hade haft utomhusaktiviteter under friluftsdagen den 22 sept. Verksamheten har verkligen startat upp efter pandemin. En ny aktivitet som provats på några orter var Gå fotboll.

Det var första gången som PRO Gävleborg mixat representanter från två råd och vid kursutvärderingen visade det sig att deltagarna var mycket nöjda. Kursledarna lovade skicka ut informationsmaterialet som Ola använt till alla föreningar med förhoppningen att arbetet med dagens teman fortsätter.

Ola och Lena

Ola NIlsson och Lena Wejander

Ett stort tack till alla intresserade och aktiva deltagare samt Ola.

Maj-Britt Norlander, friskvårdsrådet och Lena Vejander, konsumentrådet.

Text: Maj-Britt Norlander