Förening Korsnäs-Vika PRO

Frågor 26 mars 2021

Här nedan följer frågorna vid tipspromenaden 26 mars 2021

Fråga 1. Vilken är den största pensionärsorganisationen? 1. SKPF. X. PRO. 2. SPF.

Fråga 2. Var söker du bostadstillägg? 1. Pensionsmyndigheten. X. Försäkringskassan. 2. Kommunen.

Fråga 3. När bildades PRO? 1. 1927. X. 1942. 2. 1956.

Fråga 4. Vad heter ordföranden i PRO Riks? 1. Christina Tallberg. X. Carl Persson. 2. Eva Eriksson.

Fråga 5. PRO har en egen folkhögskola där man ordnar olika kurser för äldre. Vad heter den? 1. Sundsgårdens folkhögskola. X. Gysinge folkhögskola. 2. Birkagårdens folkhögskola.

Fråga 6. Vad heter PRO:s medlemstidning? 1. Senioren. X. PRO-Pensionären. 2. PRO-senior.

Fråga 7. Enligt forskning gjord på Karolinska institutet är nedanstående råd viktiga för ett hälsosamt åldrande. Men vilket av råden är det viktigaste? 1. Rök inte. X. Var fysiskt aktiv. 2. Undvik animaliskt fett.

Fråga 8. Drygt 10 miljoner personer bor idag i Sverige. Hur många av dem är 65 år och äldre? 1. 1 miljon. X. 2 miljoner. 2. 3 miljoner.

Fråga 9. Den mest sålda boken i Sverige år 2010 var Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Vad heter författaren? 1. Mikael Bergstrand. X. Jonas Jonasson. 2. Robert Gustavsson.

Fråga 10. Vitamin D kan vi behöva ta som kosttillskott på vintern. Men vad är det bra för? 1. Motverkar åldrande. X. Benstommen. 2. Huden.

Fråga 11. När infordes folkpensionen i Sverige? 1. 1922. X. 1932. 2. 1948.

Fråga 12. Många undersökningar visar att du kan påverka ditt mående genom att äta bra. Hur många frukter rekommenderas du att äta? 1. Minst en frukt/dag. X. Minst två frukter/dag. 2. Minst två frukter/vecka.