Förening Korsnäs-Vika PRO

Frågor 23 april 2021

Här kommer frågorna som skulle besvaras 23 april 2021.

Fråga 1. Vad har Anders Tegnell för funktion vid Folkhälsomyndigheten? 1. Statsepedomolog. X. Stadsepidomolog. 2. Statsepidemiolog.

Fråga 2. "Ingen regel utan undantag. Jag tillhör undantagen! " Vem står bakom uttrycket? 1. Winston Churchill. X. Oscar Wilde. 2. Zlatan Ibrahimovic.

Fråga 3. Hur högt över havet ligger sjön Runn (vid normalnivå i flödena)? 1. 222 meter. X. 79 meter. 2. 107 meter.

Fråga 4. Vem vann årets svenska final i Melodifestivalen? 1. Eric Saade. X. Dotter. 2. Tusse.

Fråga 5. I sägnerna om Gustav Vasas äventyr i Dalarna sägs att kungen sökte sin tillflykt hos en tidigare studiekamrat på Rankhyttan i Vika socken. Men denne vågade inte behålla Gustav Vasa hos sig utan skickade iväg honom. Vad hette studiekamraten på Rankhyttan? 1. Peder Olsson. X. Anders Persson. 2. Pers Anders Andersson.

Fråga 6. idag, 23 april, gratulerar vi namnsdagsbarnen Georg och Göran. Men dagen är också: 1. Scouternas högtidsdag. X. Svenska friluftsdagen. 2. Promenadens dag.

Fråga 7. Dags för lite dalauttryck. Vad b etyder ordet koppjerk. 1. Spindel. X. Kopparorm. 2. Handtag.

Fråga 8. Njupeskär i norra Dalarna är Sveriges högsta vattenfall men vilket är landets största vattenfall mätt i kubikmeter per sekund? 1. Muddusfallet. X. Älgafallet. 2. Tännforsen.

Fråga 9. Vilken som är landets äldsta PRO-förening är en definitionsfråga. Föreningen i Göteborg, som tog iniativet till bildandet av PRO, anses ibland som den äldsta. Den bildades 1938. Men en PRO-förening i Dalarna bildades redan 1936. Den föreningen gick dock inte in i PRO förrän 1946. Vilken är föreningen? 1. Grängesberg. X. Borlänge. 2. Folkärna-Krylbo.

Fråga 10. Korsnäs och Korsnäsgården är namn som återkommer i flera olika sammanhang, t ex i gamla TV-program, namn på boenden på flera håll och naturligtvis som vår egen förort till Falun. Men vad är inte Korsnäs? 1. En viltstation i Östergötland. X. En kommun i Finland. 2. Ett bolag i Gävle.

Fråga 11. Det tog tid att få loss fartyget Ever Given i Suezkanalen men nu kan andra fartyg glida genom den viktiga farleden. När invigdes Suezkanalen? 1. 1911. X. 1867. 2. 1932.

Fråga 12. Under det senaste året har intresset för att lägga pussel ökat markant. En av världens största pusseltillverkare, Ravensburg i Tyskland, ökade sin försäljning med 20 procent under år 2020. Hur många pussel stansade företaget ut detta år? 1. 28 miljoner pussel. X. 16 miljoner pussel. 2. 10 miljoner pussel.