Förening Korsnäs-Vika PRO
Personer framför träd
Baksida - Omhändertagna föremål.

Besök vid Tingsrätten 14 mars 2022

Tio personer hade anammat inbjudan från PRO Korsnäs-Vika att den 14 mars lyssna till en tingsrättsförhandling.

Nämndeman Kent Blomqvist (längst till vänster i bild) tog emot deltagarna och berättade lite om hur en förhandling går till. Alla fick genomgå en kontroll innan man släpptes in i lokalerna. Allt vad som fanns i fickor och väskor gicks igenom och bälten fick också tas bort innan man fick gå igenom ytterligare en säkerhetskontroll.

En plastkam med skaft och en spegel fick inte tas med in i lokalen då de kunde ses som vapen.

Domare Lars-Erik Bergström och tre nämndemän satt beslutande. Ärendet som vi fick lyssna till rörde ett häleriförseelsemål. Efter genomgång av målet fick den åtalade, hans advokat och övriga som lyssnade gå ut i väntan på dom. En kort stund senare fick alla gå in igen för att höra vilken dom som avkunnats.

Efter avslutat mål fick deltagarna från PRO-föreningen ställa frågor till domaren. Det var ett mycket intressant studiebesök.

Omhändertagna föremål.