Förening Korsnäs-Vika PRO

CTH:s fabriksmuséum 24 oktober 2013

Gösta Jansson demonstrerar tillverkningsprocessen.

Gösta Jansson var en kunnig guide som berättade om verksamheten förr och nu vid CTH:s fabriksmuseum i Borlänge.

Hattar.

Medlemmar i Korsnäs-Vika PRO besökte CTH:s fabriksmuseum i Borlänge den 24 oktober.

Gösta Jansson var en kunnig guide som berättade om verksamheten. Carl Theodor Ericson grundade fabriken år 1885. Bokföring från detta år finns bevarad vid Arkivcentrum i Falun. 1928-1929 tillverkades 1000 mössor per dag. CTH:s var då marknadsledande inom hatt- och mössbranschen. De hade över 200 personer anställda, mestadels kvinnor.

År 2004 gick CTH:s i konkurs och år 2005 startades CTH:s vänförening. Föreningen sökte bidrag, anställde två personer ooch köpte alla inventarier och färdigställde ett museum i lokalerna.

Det finns över 5000 olika föremål i museet och 80 olika maskiner. En del tillverkning pågår fortfarande. Tillskärning av mössor görs men materialet skickas till Estland för färdigställande.

Efter en intressant information och genomgång av lokalerna avslutades det uppskattade studiebesöket med kaffe och hattbakelse.

Hattbakelse.