Förening Korsnäs-Vika PRO
Personer framför träd
Johan Palmborg berättar om Forsbacka herrgård. Foto: Jörgen Jonsson.

Hemlig resa 24 augusti 2023

En mulen torsdagsmorgon styrde en fullastad buss österut från Falun med förväntansfulla medlemmar från PRO Korsnäs-Vika och PRO Falun.

Första stoppet var Forsbacka herrgård. Där serverades förmiddagskaffe med smörgås. Vi fick också höra berättelsen om bruket, dess historia och dess invånare.

Resan fortsatte sedan mot Gävle och länsmuséet. Där fick vi under en timmes tid en guidad visning. Muséet är mycket stort och rymmer allt från arkeologiska fynd flera tusen år tillbaka i tiden till modern, politisk konst.

Muséet är det enda i Sverige med konst från 1600-talet till nutid. Den duktiga guiden hade plockat ut några intressanta exempel från de olika tidsperioderna.

En avdelning visade Gävle historia, hamnens och skeppsvarvens betydelse.

Visningen avslutades med en imponerande samling av gävlesonen, glaskonstnären Gunnar Syréns verk.

Därefter var det dags för lunch som serverades på Utvalnäs skärgårdsrestaurang. Med utsikt över havet serverades vi strömming och potatismos.

När bussen sedan vände hemåt berättade Ulla om Bönans fiskeläger och lotsstationen.

Efter Sandviken lämnade vi E16 och åkte mot Åshammar. Jörgen berättade om Alsjövallen och dess fotbollshistoria. Vi fortsatte genom småbyarna och jordbrukslandskapet som fortfarande till viss del är vid liv.

Framme vid Svärdsjön gjorde vi vårt sista stopp och där vi fick lite förfriskningar. Vi gick igenom svaren till vår frågesport och tre vinnargrupper utsågs.

Ett stort tack till er alla som var med för trevligt ressällskap.

Ulla Persson

Länsmuséet. Foto: Jörgen Jonsson.

Guidning på muséet. Foto: Jörgen Jonsson.

Lunchmat. Foto: Jörgen Jonsson.

Havsutsikt vid Utvalnäs skärgårdsrestaurang. Foto: Jörgen Jonsson.