Förening Korsnäs-Vika PRO

Ålandskryssning 7-8 maj 2018

48 personer deltog i en trevlig resa till Mariehamn 7-8 maj 2018.

Ålandsresenärer.

48 personer deltog i en trevlig resa till Mariehamn 7-8 maj 2018.

48 förväntansfulla personer klev på bussen för en tur med Birka Cruises. Resan till Stockholm gick ganska fort då P-O hade gjort ett antal kluriga frågor för deltagarna att besvara. Ingen lyckades dock få alla rätt.

Hemresan blev en upplevelse då resan i stället för den vanliga traden gick utefter den så kallade Möjaleden. Resan blev på det sättet lite längre men båten avgick en timme tidigare från Mariehamn och var åter i Stockholm på ordinarie tid. Birka är det enda kryssningsfartyget som har lotsbrev och kan gå den vägen.

När vi närmade oss Möjaleden så kom kapten Göran P Sjödin, tidigare kapten på båtar som gick i skärgården och till Finland, upp till Panorama bar och berättade om sina erfarenheter och sin syn på kustsjöfarten.

Under två timmar berättade han om Sundskär, Vidinge, Kudoxa, Rödlöga, Svartlöga och många fler öar. Han avslutade med att berätta om Möja. Fyra turer är planerade för våren 2018. Den här turen var den tredje.

Resan gick med extra låg fart för att inte skrämma fågellivet. Området är ett fågelskyddsområde. En art som nästan helt har försvunnit är den sällsynta svärtan som vi tyvärr inte såg på resan.